Osallistuin syyskuun alussa X-treme Car Shown yhteydessä järjestettyyn paneelikeskusteluun jossa aiheena oli nuorten liikenneturvallisuus ja nuorten liikennekuolemien vähentäminen. Mukana keskustelussa oli lisäkseni mm. poliisin sekä vakuutusyhtiön edustaja ja eri liikenneopettejia. Keskustelu oli antoisaa ja hyviä huomioita oli esimerkiksi se että yksilön liikennekasvatus alkaa siitä kun lapsi laitetaan ensimmäistä kertaa autoon turvaistuimessaan.
Itse sanoin silloinkin että liikenneturvallisuutta pitäisi tuoda näkyviin niissä medioissa jotka ovat nuoria lähinnä. Ja tässä voisi toimia keihään kärkenä etenkin nuoriin vaikuttavat idolit, olivat he sitten artisteja, näyttelijöitä tai muita julkisuuden henkilöitä.
Asia tuli minulle mieleen kun tänään autolla ajaessani radiossa soi Cheekin maanteiden kingi (ko. kappaleen musiikkivideo tekstin alla). Kappaleessa lauletaan melko huolettomaan sävyyn kovaa ajamisesta, ajamisesta krapula-aamuina sekä "peltipoliisin" välähdyksestä. Cheek tässä vain esimerkkinä, eli en toki enempää halua syyttää kyseistä artistia vääränlaisen liikennekuvan esille tuomisesta.
Esimerkkinä voi kuitenkin toimia julkisuuden henkilöiden lisäksi myös jokainen tavallinen ihminen joka ajaa autoa työ- tai vapaa-ajallaan. Joka kerta kun istuu autoon ja lähtee liikkeelle tekee tietoisesti tai tietämättään päätöksen olla hyvä tai huono esimerkki nuorille tielläliikkujille aivan kuten myös kaikille muillekin.
En toki itsekään ole täydellinen kuljettaja, ja tästä syystä yritän nykyään panostaa ajatteluun miten toimin liikenteessä. Noudatan nopeussääntöjä hieman tarkemmin ja pyrin ottamaan muut autoilijat paremmin huomioon.
Nyt haastankin kaikki blogini lukijat mukaan parantamaan teidemme turvallisuutta sekä antamaan parempaa esimerkkiä muille tielläliikkujille, etenkin nuorille sellaisille. Jos sinulla on parannettavaa ajossasi tai vaikka olisitkin täydellinen kuljettaja niin anna hetki tuolle ajatuksella ja laita haaste eteenpäin!
Eikö sitä tosiasiaa pystytä käsittämään, että osalla nuorista on vauhdin kaipuu, muttei turvallista paikkaa, jossa rajojaan pääsee kokeilemaan. Moottoriratoja laitetaan kiinni ja käyttöaikoja kiristetään vain muutaman "paskan" kiinteistökaupan tehneen mummelin ja ukkelin tähden.
VastaaPoistaLisäksi kaikki radat pl. Ahvenisto ovat keskellä skutsia. Jääratoja ei saa tehdä, 'koska saasteet ja meteli', kuitenkin vesibussi saa tuutata menemään 24/7, koska ravintolatoiminta ja sightseeing on "hyödyllistä" eikä siten ilmeisesti saastuta tai tee meluhaittaa.
Osalla nuorista on pakollinen tarve lähteä ajamaan kännissä. Tuohon ehkä eniten vaikuttaa "kännissä tekemisen mahtavuus" ja humalakulttuurin juhlistaminen.
Poliisia (organisaationa) asia ei oikeasti kiinnosta, koska rahallinen hyöty kiinniotosta verrattuna perus kamera- ja rahankeruurysäsaldoon on mitätön rattijuoppotapauksessa.
Vakuutusyhtiöillä on oma lehmä ojassa sen tiimoilta, että vammautumistapauksissa kustannukset nousevat ja kannattavuus laskee. Kuolemantapauksista pääsee kuin koira veräjästä pienellä kertakorvauksella, mikäli uhr(e)illa oli henkivakuutukset. Tietysti halvempaa olisi, ettei tapahtuisi kumpiakaan. Siihen ei nykyaikaisilla maksuttomilla lässytysdoktriineilla päästä!
Liikenneturva taasen ei lepää ennen kuin nopeusrajoitukset ovat pyöreä nolla, samoin kuin vihreät eivät lepää ennen kuin suomalaiset istuu puussa syömässä jalalla banaania. Molemmat ovat fanaattisia uskonlahkoja.
Monet nuoret luulee olevansa kuolemattomia ja erehtymättömiä toimissaan; ollaan niin vitun hyviä! Kieltäminen toimii päinvastoin.
Sisällöltään rajumpia kampanjointeja entistä nuoremmille ja esim. omaisuudellinen vastuu sellaiseksi, että auto voitaisiin tuomita määräaikaiseen takavarikkoon kuljettajan tötöillessä, oli auto kenen hyvänsä. Tuolla tavalla saataisiin jonkinlainen rajoittava ryhmäpaine aikaiseksi, koska olisi noloa mennä kertomaan Eeron faijalle, että "sun autos takavarikoitiin ku mä kaahasin".
Asiasta ja asian vierestä,
Anton
Olen samaa mieltä siitä, että alueita, joilla ajamista pääsee harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä pitäisi olla lisää, samoin kuin ohjattuja rata-ajotapahtumia. Kun pääsee ajamaan "kovaa" radalla ja huomaa, ettei osaakaan juuri mitään, kaasujalka kevenee liikenteessäkin. Ja sitten kun asioita alkaa hanskaamaan ja konkreettisesti tajuaa ajamiseen liittyvät fysiikan lait (esim jarrutusmatkan suhde nopeuteen ja nopeuden vaikutus kaarreajoon), liikenteessä kikkailu alkaa tuntumaan typerältä ja melko turhanpäiväiseltä. Näin ainakin minulle kävi.
VastaaPoistaKaikkien, siis ihan kaikkien pitäisi ajaa moottoriradalla sekä jääradalla (pitkin piikein, jotta ajoon saadaan vähän vauhtia), ihan vaan oman oivaltamisen avustamiseksi.