Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


keskiviikko 24. marraskuuta 2010

New Stratos, legendan toinen tuleminen


Minulle ensimmäinen kosketus Lancia Stratokseen oli, kuten varmasti suurelle osalle ikäluokkaani, Sega Rally Championship peli. Pelin alussa käytössä oli Toyota Celica ja Lancia Delta HF Integrale, mutta kun tarpeeksi ralleja oli voitettu sai käyttöönsä Lancia Stratoksen joka oli pelissä yhtä ylivoimainen kuin se oli oikeilla rallipoluillakin.


Lancia Staros voitti rallin maailmanmestaruudet kolme kertaa peräkkäin vuosina 1974, 1975 ja 1976. Voittoputki olisi varmaankin myös jatkunut jos Fiat konsernin sisäinen politiikka ei olisi asettanut Fiat 131 Abarthia keihäänkärjekseen rallin mm-sarjaan. Lancia Stratoksen ralliversiossa (ryhmä 4) oli 280 hevosvoimaa joka oli valtava tehomäärä alle tuhannen kilon autoon ottaen huomioon että B-ryhmä, jossa Stratosta seurasi Lancia 037, oli tulossa vasta vajaa 10 vuotta myöhemmin. Stratosta rakennettiin 492 kappaletta ryhmäluokitusta varten ja se on tälläkin hetkellä yksi suosituimpia keräilyautokohteita.


Lähes 40 vuotta auton ensi esittelyn jälkeen Saksalainen liikemies Michael Stoschek, joka on myös intohimoinen autoharrastaja, sai unelmilleen täyttymystä kun syksyllä 2008 Pininfarina alkoi Michaelin tilauksesta suunnittelemaan päivitettyä versoita tästä ralliteiden legendasta. Michaelin vaatimuksena Pininfarinalle oli että alkuperäisen auton merkittävimpiä piirteitä pitää kunnioitaa ja ne pitää löytyä lähes sellaisenaan myös uudesta mallista.


Samaan aikaan kun Pininfarina suunnitteli koria uudelle Stratokselle, toisaalla rakennettiin hurjaa tahtia itse runkoa ja tekniikkaa jonka avulla uusi Stratos olisi myös niin nopea että se kantaisi nimeään ylpeänä. Kanta-autoksi tuli esikuvansa tapaan Ferrari (1970 mallisessa Stratoksessa Ferrari Dino) ja sieltä nykymalliston urheilullisinta päätä edustava F430 Scuderia. Stratos on siis rakennettu Scuderian rungon päälle, tosin runkoa on lyhennetty 20 senttimetriä ja lähes jokaista osaa on jollain tavalla muokattu sopimaan Michaelin näkemyksiin uudesta Stratoksesta.



Moottorina toimii myöskin F430 Scuderian 4,3 litrainen V8 moottori jota on päivitetty hieman mm. uuden pakoputkiston sekä moottorinohjauksen myötä. Voimansiirtoa on myös paranneltu uudella tasauspyörästön lukolla sekä muokatulla ohjelmistolla jonka avulla vaihteen vaihdot tapahtuvat alle 60 millisekunnissa.


19" vanteet kätkevät sisälleen hurjat 398mm halkaisijaltaan olevat keraamiset etujarrut sekä myöskin valtavat 350mm halkaisijaltaan olevat takajarrut. Rengastus on Dunlopin ja koot edessä 265/30 sekä takana 315/30.


Huolimatta 55kg painavasta FIA luokitellusta turvakaarikehikosta Stratos on 80kg kevyempi kuin kanta-autona käytetty F430 Scuderia.


Kaksi vuotta suunnittelun alkamisen jälkeen, 8. marraskuuta 2010 Pininfarinan tehtaalla luovutettiin Michaelille täysin valmis versio uudesta Stratoksesta. Sen jälkeen autolla on ajettu testiajoja sekä moottorin sisäänajoa ja pääsipä autoa samalla testaamaan myös eräs Luca Di Montezemolo joka oli erittäin vaikuttunut Michaelin luomuksesta. Auto on tarkoitus esitellä lehdistölle näinä päivinä, tasan 40 vuotta alkuperäisen Stratoksen ensiesittelyn jälkeen, Paul Ricard Circuitilla Marseillessa Ranskassa. Kokonaisuutena tätä autoa voi pitää äärimmäisenä unelmiensa toteuttamisena. Autosta arvellaan tulevan myyntiin erittäin rajoitettu "muutamien kappaleiden" painos.


Kuvien lähde sekä lisätietoja osoitteesta www.new-stratos.com




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti