Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.
maanantai 15. marraskuuta 2010
Ford Mustang Convertible koeajo
Kun kerran Kaliforniaan mennään niin avoautohan se pitää alle saada! Tosin ranskalainen ystäväni (asunut LA:ssa yli 20 vuotta) pääsi kuittamaan että avo mustangi marraskuussa, katto auki ja kaksi ihmistä sisällä ei voi olla muuta kuin eurooppalaisia turisteja :)
Ensimmäisten päivien aikana kelpasi ajella katto auki kun esim Las Vegasissa oli yli 30 asteen lämpötiloja. Ja myös matkan loppua kohti alkoi lämpötilat taas nousemaan.
Olimme varanneet etukäteen Avisilta auton tiedolla "Convertible or similar" eli edes auton merkkiä ei voinut arvata etukäteen. Oltiin yhdessä tuumin päätetty että jos sieltä tarjotaan alle avo PT Cruiseria tai Chrysler Sebringiä niin sitten otetaan samaan rahaan kovakattoinen V8 Challenger joka myös oli tarjolla. Tiskillä kuultiin että avoissa vaihtoehdot ovat Sebring, PT Cruiser tai Mustang joten päätös oli helppo kohdistaa Mustangiin. Tämä hieman jopa käytännöllisyyden nimissä koska Mustang on näistä autoista ainoa jossa takaluukkuun mahtuu katto avoimenakin parin ihmisen tavarat mukavasti. Ja tämä oli toki vaatimus jottei jokaisella kahvipaussilla tarvitse kattoa vetää päälle.
Tavarat siis kyytiin ja matka alkakoon. Ensimmäisen motarin ramppiin tultua kaasu auki ja mahtavan 4 litraisen V6 moottorin kaikki 215 hevosta laukkaamaan vapaana Los Angelesin freewayta pitkin. Ja kokemus oli mykistävä. Miten voikaan noin suurella iskutilavuudella varustettu moottori/auto tuntua näin laiskalta. No ehkä se menee sitten mukavuuden kautta.. Netistä kun etsii suoritusarvoja niin 2010 mallin V6 Mustangille luvataan 0-60mph ajaksi 6,5 sekuntia (uskoo ken tahtoo) joka on kuitenkin jo melko ripeän auton arvo! No ehkä se 1540 kg omapaino sitten vie hieman tuntumaa jonka lisäksi täysin kuminauhamainen veto jättää niskan taittumisefektit kokonaan pois.
Auto on mukavuuspainotteinen ajaa, jenkki kun on kyseessä. Kuitenkin mutkiin voi ajaa mukavalla nopeudella ilman mitään yllättäviä "oho" efektejä. Auto kertoo kun pito alkaa loppumaan kesken. Oikeastaan suurin miinus tulee täysin käsittämättömästä automaattilaatikon toiminnasta. Vaihteiden valinta automaatilla oli luokkaa onnenpyörä, välillä kun hieman painoi kaasua tiputti laatikko suoraan pari pykälää alemmaksi ja kone kiitti rääkäisyllä. Välillä taas lyödessä kick-down pohjaan tippui ensin yksi pykälä jolla yritettiin pari sekuntia ja sitten taas tutun rääkäisyn säestämän haettiin vielä pienempää vaihdetta käyttöön. Ja tätä toistuikin sitten koko matkan (yhteensä 1800mailia / 3000 kilometriä).
Koneen ominaisuuksiin voi laiskuuden lisäksi lisätä myös heikon polttoainetalouden sillä varsinkin kaupungin nurkkapyörityksessä bensaa kuluu älyttömiä määriä. Vegasissa saatiin parin illan kaupunkipyörityksellä puoli tankkia (7-8 gallonaa / 30 litraa!) palamaan. Maantieajossa kulutus on kohtalaista hieman vajaata 10 litraa satasella.
Auton hallintalaitteet ovat kohdillaan ja kaikki ominaisuudet löytyy melko helposti. Tosin ainoastaan yhteen vilkku-/pyyhkijäviikseen meni hetki totutella. Autossa istutaan melko matalalla jolloin näkökentässä on lähinnä valtava konepelti. Tämä yhdistettynä hieman keinuvaan menoon kiihdytyksissä ja mutkissa on ajoa kuvaava tunne lähinnä "laivamainen".
Auton lähtöhinta jenkeissä on noin $22k (16.000 euroa), eli hintaisekseen varsin kiva laite. Suomessa malli ei kuulu ollenkaan maahantuojan ohjelmaan ja vaikka kuuluisikin niin hinnan saisi varmasti kertoa 2,5:llä erikoisuuslisän, avoautolisän, muskelijenkkilisän sun muiden peruskertoimien jälkeen.
2011 malleissa on kulkupuoli päivitetty täysin sillä V6 moottorin tehot vastaavat lähes 2010 V8 moottorin tehoja ja V8 moottori tarjoaakin jo yli 400 hevosvoimaa käyttöön. Toivottavasti näitä päästään testaamaan tulevina vuosina.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti