Lähdettiin kaverin kanssa hakemaan Golfia koeajoon ja arvuuteltiin koeajoauton väriä. Kaveri manasi mustan nimeen kun taas minä ehdin toivomaan tuota R32 mallistakin tuttua sinistä joka sopii mielestäni erittäin hyvin sporttiseen Golfiin. Suu kääntyi hymyyn kun autoliikkeen pihassa odotteli sininen ärrä koeajopilottejaan.
Autoon istuessa löytyy kaikki Golfista sekä muista VW konsernin autoista tutut mittaristot, radio, hallintalaitteet ym. Kaikki perusasiat olivat siis jo sitä kautta kunnossa. Penkki oli tyköistuva ja sivuttaistuki varsin mainio. Myös reisituki oli hyvä ja ajoasento tuntui heti alkuun mukavalta. Autossa toki istuttiin alempana kuin normigolffissa, muttei kuitenkaan aivan maan rajassa.
Ensimmäinen kiihdytys liikennevaloista kertoo sen mitä numerot antoivat odottaa, alla on nopein Golf mitä Volkkarin tehdas on linjoiltaan ulos työntänyt. Auto kiihtyy erittäin vaivattomasti ja moottori laulaa kauniisti ylös saakka pienen vihellyksen säestäessä vaihtoja. Jos vaihteiston jätti D-asentoon oli meno liikenteen mukana todella mukavaa ja vaivatonta, laatikko vaihtoi isompaa vaihdetta jo matalilla kierroksilla eikä tuossa kohtaa tunnu mitään epämukavuutta joka johtuisi liiallisesta "sporttisuudesta".
Kun laatikon vaihtaa S-asentoon, nousee peruskierrokset huomattavasti ja vaihteisto pitää moottoria kokoajan tehoalueella jolloin milloin tahansa kaasua painaessa auto sinkoaa eteenpäin ripeään kiihdytykseen. Paras kohta vaihteistossa on kuitenkin se kun pääsee itse vaihtamaan vaihteita ratin takana olevista levyistä. Kaasupoljin lattiassa ajaessakin voi isompaa tiputella vaivattomasti levystä painamalla ja uusi vaihde kytkeytyy välittömästi sisään, ainoa vaihtoa seuraava asia on pieni "poksahdus" putkistosta. Tämä jos mikään tuo sitä kuuluisaa ajamisen tunnetta!
Auto vetää nätisti isommissakin nopeuksissa ja alusta on omiaan nopeeseen ajoon. Märällä asvaltilla saa pientä nelipyöräsutimista aikaan ja ajonvakauttimen poistolla saa sutimisen eston pois. Kuitenkin kun mutkaan ajaa kovaa kaasupohjassa ja auton pito irtoaa, huomaa että jotain ajonvakauttimesta jää päälle koska auto suoristaa itsensä ja päättää luiston. Ainakaan itse en löytänyt kohtaa josta tuon ajohallinnan olisi saanut kokonaan pois päältä.
Ajaminen on todella nautinnollista eikä missään kohtaa tekisi mieli kääntää takaisin kotiin päin. Auto on erittäin onnistunut paketti sivistyneisyyttä, sporttisuutta, ajettavuutta ja puhdasta tehoa. Oikeastaan ainoa negatiivinen asia mitä tulee mieleen on suomen nopeusrajoitusten totaalinen riittämättömyys tämän laitteen kanssa, juuri kun hupi alkaa niin ollaankin jo kattorajoituksen lukemissa ja pitää alkaa himmaamaan. Golf R:ää olisi joskus mukava kokeilla rataympäristössä jolloin pääsisi testaamaan sen rajoja todenteolla. Joku voi kysyä että voiko Golf olla 55.000 euron arvoinen, minä sanon että jos on varaa sijoittaa autoon tuon verran niin Golf R on hyvinkin tuon rahan arvoinen. Ei mitään täysin uutta, mutta erittäin onnistunut paketti hauskuutta.
Koeajetun auton tiedot:
Moottorin tilavuus | 1984 cm3 / 2.0 l |
Moottorin teho | 199 kW / 271 hv / 350 nm |
Sylintereitä | 4 |
Vaihteistotyyppi | Automaatti 6v DSG |
Vetotapa | Neliveto |
Huippunopeus | 250 km/h |
Kiihtyvyys (0-100) | 5,5 s |
CO-päästöt | 195 g/km |
Polttoainetyyppi | Bensiini |
Polttoainesäiliö | 55 l |
EU-kulutus (kaupunki) | 11,2 l/100 km |
EU-kulutus (maantie) | 6,8 l/100 km |
EU-kulutus (yhdistetty) | 8,4 l/100 km |
Renkaat | 225 / 40 / Y |
Mielenkiintoinen blogi ;)
VastaaPoista-Esko N
Kun pitää nappia pohjassa vähän aikaa (n. 2-3 sek.), kytkeytyy luistonesto, ESP ja kaikki ns. avut pois päältä. Kevyt näpäytys kytkee pois vain sutimisen (käsittääkseni luistoneston, mutta jättäen ESP:n). Näin ainakin mun Audi TT:ssä. Launch controlin käyttäminen vaatii myös tuon poiskytkennän.
VastaaPoistat. Timo