Tämän viikonlopun koeajettu auto on Skodan katumaasturi Yeti. Kiinnostuin aikoinaan Skoda Yetistä kun näin sellaisen lätkän MM-kisojen tv-lähetyksessä vuonna 2009. Koeajoauto on varustettu 1.2 litraisella turbomoottorilla sekä 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Syy tähän ydistelmään on mielenkiinto siitä miten 1.2 litrainen moottori riittää keskikokoisen auton liikuttamiseen, vieläpä automaattivaihteistoon yhdistettynä. Kyseisen mallin (1.2TSI + DSG) lähtöhinta on 24.000 euroa.
Kun Skodaan istuu sisään huomaa sisustassa sekä hallintalaitteissa yhtäläisyyden Volkswageneihin. Ohjainlaitteet ratinympäristössä sekä keskikonsolissa ovat hyvinkin vastaavat ja samoissa paikoissa kuin esim. itselläni aiemmin olleessa 2008 mallin Scirocossa oli. Istumakorkeus on miellyttävä, autoon on helppo nousta istumaan ja näkyvyys on heti parempi kuin vastaavan kokoluokan normaalikorkuisissa autoissa. Tyttöystävältäni tuli tähän vielä kommentti että naisen näkökulmasta tuo korkeampi istuimen sijainti helpottaa autoon nousua esim korkokengät jalassa. Sporttisempaan autoon on kuulemma huomattavasti ikävempää mennä sisään korkkarit jalassa. Pieni miinus täytyy laittaa melko paksusta kynnyskotelosta, eli varsinkin lyhyemmän henkilön on vaikea nousta autoon likaamatta housunlahkeitaan kynnyskoteloon.
Sisätilat ovat tilavat ja etupenkillä saa hyvän ajoasennon helposti. Jos kuljettaja on pidempi niin silloin takapenkin jalkatila jää melko olemattomaksi. Korkeutta autossa riittää varmasti, eli siitä ei tule puutetta. Takaluukku on kohtuullisen tilava, mutta korkea kynnys on ongelmallinen tavaroita lastattaessa tai purkaessa. Takapenkit saa kaadettua yksi kerrallaan sekä myös irroitettua yksitellen. Tämä tuo hyvin muuteltavuutta tavaratilaan.
Auto on ajoltaan miellyttävä. Pieni moottori jaksaa normaalissa ajossa yllättävän hienosti ja DSG-laatikko toimii kuin unelma. Jos moottorin ääntä ei kuulisi niin vaihtoja ei edes huomaisi sillä menossa ei huomaa minkäänlaista nykäsyä kun vaihteet vaihtuvat. Ripeämmässä kiihdytyksessä moottorin kierrokset nousevat ja tällöin moottorin ääni on rasittavan "huutava". Kiihtyvyys riittää täysin normaaliin liikennevirtaan mukaan pääsemiseksi. Vaihteisto toimii hienosti reippaammallakin ajolla D-asennossa jonka lisäksi S-asennossa vaihdot tapahtuvat ylempänä ja meno on sporttisempaa, jos sitä sanaa voidaan käyttää 105 hevosvoimaisen auton kanssa.
Ohjaus on kevyt mutta kuitenkin kohtalaisen tunnokas. Nopeammassa ajossa auton rajat löytyy äkkiä, mutta jos ottaa huomioon auton korkeuden ja maavaran niin siihen nähden ajettavuus on kohtalainen suuremmissakin nopeuksissa. Alusta on ikävästi melko pintakova kuten aiemmin ajetussa Nissan Jukessa ja esim. mukulakivillä ajaessa kolina on melko huomattava. Kokonaisuus on sopiva päivittäiseen työmatka-ajoon ja kaupungissa pyörittelyyn. Koeajolenkin keskikulutus jäi 6 litraan, eli varsin kohtuullisella tasolla on auton kulutus. Ainoa selkeämmin huomattava miinus oli tuulilasinpyyhkijöiden toiminta. Automatiikka tuntui toimivan vähän miten sattuu ja yleensä pyyhkimet pyyhkivät jatkuvasti vaikka vettä tulikin vain tihuttaen. Pyyhkijöiden ääni oli myös todella kova ja kolahdus kuului molemmissa ääriasennoissa. Tuota kolinaa ei mielellään kuuntelisi vaikka Helsinki-Kuusamo väliä.
Koeajetun auton tiedot:
Moottorin tilavuus | 1197 cm3 / 1.2 l |
Moottorin teho | 77 kW / 105 hv / 175 nm |
Sylintereitä | 4 |
Vaihteistotyyppi | Automaatti 7v DSG |
Vetotapa | Etuveto |
Huippunopeus | 175 km/h |
Kiihtyvyys (0-100) | 11,8 s |
CO-päästöt | 149 g/km |
Polttoainetyyppi | Bensiini |
Polttoainesäiliö | 60 l |
EU-kulutus (kaupunki) | 9,6 l/100 km |
EU-kulutus (maantie) | 5,6 l/100 km |
EU-kulutus (yhdistetty) | 6,4 l/100 km |
Renkaat | 225 / 50 / W |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti