Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


keskiviikko 23. helmikuuta 2011

MTV3 MAX:n Virittäjät on laimeeta kuraa


MTV3:n maksupuolella alkoi viime viikon tiistaina Virittäjät niminen ohjelma jossa Mika Salo ajaa autoharrastajien autoja ja arvostelee niitä. Apurina toimii "rallimaailmastakin tuttu" Tomi Tuominen.

Ensimmäisen jakson jälkeen ei vielä viitsinyt lopullista mielipidettä antaa, mutta nyt toisen jakson jälkeen uskaltaa sanoa että melko täydellistä ilma-ajan haaskausta kyseinen ohjelma. Hyvä puoli on tietysti että telkkarista tulee jotain autoiluun liittyvää ja perinteisen suomalaisen auto-ohjelmakuran joukossa tässä ohjelmassa on edes yritystä, harmi ettei sillä pitkälle pötkitä.


Ensimmäinen ongelma on itse ohjelmaformaatti. Ohjelma on koostettu tyhmästi, aikaa on karkeasti kymmenen minuuttia per ajettava auto ja sen jälkeen kymmenen minuuttia arpomista tykkääkö Mika auton väristä vai ei. Olenkohan liian kyynikko kun epäilen että ketään ei kiinnosta tuo kuorma-auton kontissa höpöttäminen vaan ihmiset haluasivat nähdä AJAMISTA tällaisessa ohjelmassa? En myöskään tajua että mitä on haettu tuolla ajatuksella missä "rallimaailmasta tunnettu" Tomi saapuu jututtamaan auton omistajaa hetkeksi ja kävelee sitten pois jolloin auton omistaja jää odottamaan itse ratamestaria. Halutaanko tuossa näyttää että auton omistaja on tavallinen pulliainen jonka on hyvä istuskella odottamassa näitä autourheilumaailman kirkkaimpia tähtiä?


Ja entä sitten itse ajo-osuus? Konseptina ajatus monisataahevosvoimaisista autoista ja takavuosien formula-tähdestä on erittäin kiinnostava, mutta jos tämän ajatuksissa siintävän kohtauksen huutavista hukkaporteista, savuavista takarenkaista ja huikeissa sladeissa etenevistä urheiluautoista korvaa todellisuudella ujoista kiihdytyksistä, Mikan jankkaamisesta "puuttuvasta lukkoperästä" ja olevinaan äijäpainotteisesta musiikista joka peittää kokonaan moottorinäänet niin eipä olisi paljoa enempää voinut mennä metsään!


Kakkosjaksossa oli positiivisena kaksi autoharrastajaa jotka hoitivat oman tonttinsa hienosti. Joni Peippo oli tähän mennessä selviten artikuloiva ja eniten autoista tietävä hahmo mitä koko ohjelmassa on nähty, ja tähän siis lukeutuu myös ohjelman juontajat.

Tomi Tuomisesta en ole pitänyt vielä yhdessäkään tv-produktiossa missä hän on ollut mukana, mutta Mika Salon osalta oli sentään jotain odotuksia, nuo muutama kähisevä olevinaan fiksu kommentti kyllä romutti nekin odotukset.
(kuvat www.mtv3.fi/virittajat/)

4 kommenttia:

  1. Mitä muuta sitten sarjalta odotit?

    VastaaPoista
  2. No näinpä! Ohjelman formaatti on käsittämättömän jähmeä ja huonosti koostettu. Salon osalta odotin, että aikanaan formula 1:ssäkin ajanut kuski osaisi antaa edes vähän syvällisempää palautetta kuin "oli ihan jees ajaa". Jos en tietäisi Salon taustaa, niin voisin ohjelmassa luulla häntä keneksi tahansa vähän rata-ajoa harjoitelleeksi kuskiksi.

    VastaaPoista
  3. Höpö höpö.
    Sarjahan on ihan mainio, paranee kerta kerralta. Ensinnäkin pitää ottaa huomioon, että tämä ohjelma on tehty halvalla verrattuna ulkomaisiin tuotantoihin. Toisekseen kohderyhmänä ei varmastikaan ole pelkästään kaiken autoista ja ajamisesta tietävät autoharrastajat, vaan halutaan tarjota ihmetyksen aihetta myös tavallisille "automiehille".
    Sarjassa on myös joitain miinuksia, jotka ärsyttävät suunnattomasti. Niihin lukeutuu ehdottomasti Tomi tuominen, joka olisi varmaan ärsyttävän omahyväisen oloinen vaikka juontaisi pikku kakkosta. Lisäksi tuo ihmeellinen "mä meen nyt, Mika tulee" juttu ei toimi ollenkaan. Myöskään Salon sinänsä varsin ansiokasta uraa ei ehkä tarvitsisi käydä läpi joka kerta ja tuon perävaunussa istuskelun olisi voinut toteuttaa muutenkin.

    Mutta kuitenkin, sarjan idea on aivan loistava ja tuore. Kyseessähän on vasta ensimmäinen kausi. Ei meikäläisillä budjeteilla mitään top gearia saataisi aikaiseksi kuitenkaan, jotain omaa on keksittävä.
    Sarjan nimi on "virittäjät", ei "viritetyt rata-autot" tai "suomen nopein auto". Nimi kuvastaa hyvin sarjaa, jossa esiin tulevat erilaiset autojen rakentelijat, toki myös kulkupeliensä kautta. Huhu kyllä kertoo, että kierrosaikojakin olisi haluttu kellottaa, mutta vakuutusmaksut sulkivat sen vaihtoehdon pois.
    Mika Salo on tunnettu ajotaidoistaan, ei kommentointi kyvyistään.
    Silti sarjan ehdottomasti parasta antia ovat Salon kommentit, tai niiden sisältö koeajetuista autoista. Siinä missä Volvo harrastajat läpi Suomen kumartavat tuhat heppaista vollea kuin kääpiöheimolaiset mustanaamiota muiden merkkien harrastajien kyräillessä kateellisina vieressä, kertoo Salo koko muun maailman mielipiteen: Ihan sama mitä sille teet, se on kuitenkin vain vanha volvo. huipputehokas, erittäin siisti ja paljon rakennettu Volvo, mutta kuitenkin vain vanha Volvo.
    Tavallaan sarjassa kyseenalaistetaan monien virittelyjen järkevyys, mikä on monesti aivan paikallaan.
    Lisäksi huomionarvoista on eheän kokonaisuuden ja toimivuuden arvostaminen. Varmasti jo satojen Suomalaisten autoharrastajien elämältä on pudonnut pohja pois ja terve itsetutkiskelu alkanut.
    Myös muiden virittäjien esittelyt ovat kertoneet autonrakentelijan oikeasta elämästä. Kaivinkonekuljettajan nissanin ratti on rasvassa, Fiat harrastajan Lancia ei pysy puolta kierrosta nipussa ja näyttelyvoittaja Firebirdillä ei voi ajaa yli sataa. Sinänsä osallistujista ei ole moitteen sanaa, he ovat kuitenkin tv-kameroiden eteen repäistyjä tavallisia ihmisiä joiden ulosanti on ollut jopa positiivinen yllätys.
    Toivottavasti GTI-Magazinen toimittajat katsovat kyseistä sarjaa ja ottavat jotain opiksi.

    VastaaPoista