Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.
perjantai 27. toukokuuta 2011
Taas käy iso käsi autourheilujärjestön piparipurkilla
Autourheilukenttä ja siihen liittyvät järjestöt ovat jatkuvassa aallokossa. Viimeisen vuoden aikana myrskyt ovat olleet vielä aiempaa näkyvämpiä kuten oli nähtävissä syksyisessä Helsingin Sanomien artikkelissa jossa arvosteltiin suomen autourheilun kattojärjestöä AKK:ta epämääräisestä rahankäytöstä. Samalla kun Neste-rallia järjestetään vapaaehtoisvoimin ruokapalkalla niin päälliköt lentelevät vippien kanssa AKK:ta varten vuokratuilla helikoptereilla.
Sama touhu jatkui talven aikana jokamiesluokan harrastajien keskuudessa, kun osa harrastajakentästä päätti erota AKK:n alaisuudesta turhien kustannusten takia ja alkaa ajattamaan omia kilpailujaan. AKK vastasi tähän ensin vihjaamalla että kilpailijoiden lisenssit "palavat" jos he ajavat villeissä kilpailuissa, mutta tuota korjattiin pian virallisella tiedotteella jossa kerrottiin että kuljettajien lisenssit eivät lakkaa olemasta vaikka villiin kilpailuun osallistuisvatkin. Nyt viimeinen ohjeistus taitanee olla se että toimihenkilön lisenssi mitätöidään jos hän osallistuu villin kilpailun toimitsemiseen, tosin tämäkin taitaa olla sellainen asia että jos joku asian vie oikeuteen niin lisenssi palautuu kyllä välittömästi. AKK:han on ainakin kerran polttanut näppinsä vastaavan toiminnan kanssa kun oikeus lopulta jyrähti kilpailun estämisestä näiden toimien tiimoilta.
Myös ruotsissa painitaan saman asian kanssa kun ruotsin kilpailuvirasto on käskenyt ruotsin autourheilusta vastaavaa Svenska Bilsportförbundettia muuttamaan sääntöjään siihen malliin että säännöissä ei enää kielletä toimihenkilöitä toimimasta muiden kuin SBF:n alaisten kilpailujen parissa (lue uutinen aiheesta).
Nyt uusimpana kuohuna suomessa on kiihdytysautoilusta vastaavan FHRA:n hallituksen sekä toimitusjohtajan toiminta. Overdrive.fi foorumeilla on useita keskusteluita aiheesta, mutta kiinnostavin on viestiketju jossa kaksi kyseisen syyn takia FHRA:n hallituksesta eronnutta jäsentä kertoo omia näkemyksiään tapahtuneesta. Lyhyesti tapahtumaketju oli siis sellainen että FHRA Marketing Oy:n toimitusjohtajana toimiva Vesa Raiski ei nauti täyttä hallituksen, jäsenistön taikka toimiston henkilökunnan luottamusta. Asia eteni siihen malliin että Raiski itse irtisanoutui toimitusjohtajan tehtävästään perusteenaan täydellinen kiinnostuksen ja ajan puute FHRA:n asioita kohtaan ja hallitus päätti laittaa toimitusjohtajan paikan avoimeen hakuun yksimielisellä päätöksellä. Vain päivä tuon päätöksen jälkeen hallituksen puheenjohtaja lähestyi hallitusjäseniä sähköpostilla jossa hän kehoitti palkkaamaan Raiskin takaisin ja näin myös tehtiin, tosin sillä erolla että (eronneiden hallitusjäsenten mukaan) Raiskin johtajasopimus oli Raiskin kannalta huomattavasti aiempaa edullisempi ja täten siis FHRA:n kannalta epäedullisempi.
Huolta jäsenistössä aiheuttaa myös Raiskin oman yrityksen FHRA:lle tarjoamat palvelut ja niiden hinnoittelu, esimerkiksi uudet toimitilat joista FHRA:n jäsenistö maksaa Raiskin omistamalle yhtiölle vuokraa lähes 100.000 euroa vuodessa. Tämä huoli on varsin ymmärrettävä sillä monta kertaa vastaavissa tapauksissa joissa ry:n rinnalle on perustettu oy, on ilmennyt "avokätisyyttä" joilla oy ostaa palveluita ja hyödykkeitä muilta toimitsijoilta. Jos tähän vielä yhdistetään että ry:n rahoja käyttävän oy:n toimitusjohtaja ostaa ry:n rahoilla oman henkilökohtaisesti omistamansa yrityksen palveluita ilman minkäänlaista kilpailutusta niin pienemmästäkin voisi jo herätä epäilykset
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti