Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


perjantai 20. toukokuuta 2011

Hyundai Genesis Coupe koeajo


Tätä koeajoa on odotettu jo kohta kolme vuotta kun vuonna 2008 näin amerikassa ensimmäistä kertaa Hyundai Genesis Coupen livenä. Jo edellisen korimallin Hyundai Coupe on varsin linjakas ja näyttävä auto, mutta auton etuvetoisuus sekä laimeahko moottorivalikoima laskee ikävästi tuon korimallin vetovoimaa. Uusi Hyundai Genesis Coupe on täysin uudistettu auto joka pohjautuu Hyundai Genesis sedan malliin. Merkittävin muutos tekniikassa on uuden mallin takavetoisuus.

Maailmalla Genesis Coupea tarjoillaan kahdella moottorivaihtoehdolla, 2 litraisella turboahdetulla nelisylinterisellä sekä 3,8 litraisella vapaastihengittävällä V6 moottorilla. Molempien koneiden yhteyteen löytyy sekä manuaalista että automaattista vaihteistovaihtoehtoa. Suomeen tuodaan näistä ainoastaan V6 koneella varustettua automaattivaihteista mallia ryyditettynä erittäin laajalla varustepaketilla. Tämän kokonaisuuden hinta nousee yhteensä 50.000 euroon joka oli mielestäni huomattavasti liikaa Hyundaista, oli se sitten millainen tahansa. Mutta tämä siis ennen koeajoa..


Koeajo alkaa istahtamalla autoon ihmettelmään varusteiden määrää. Suomimallissa vakiona tuleva keyless-entry sekä starttipainike ovat hyvä varuste. Riittää siis että avain on taskussa jolloin autoa voi käyttää normaalisti taskuja kaivelematta. Sisusta on laadukkaan tuntuinen, muttei kuitenkaan mikään laadun taidonnäyte. Nahkapenkit ovat miellyttävät ja ok näköiset ja kojelaudan sekä muun sisustan muoviosat eivät näytä häiritsevän halvoilta, joskaan mitään glamouria niistä on turha hakea. Sisustan muotoilu istuu omaan silmään ja autossa on helppo viihtyä.


Ensimmäinen napakampi kiihdytys todistaa sen mitä autosta olen lukenutkin, luistonesto on herkkä. Siis HERKKÄ. Hieman karrikoiden voi sanoa että jos tiessä näkyy kohouma niin luistonesto vetää varmuuden vuoksi vedot pois parin sekunnin ajaksi jonka jälkeen matka jatkuu. Tiedossa siis pari-kolme varmaa tappiota traffic-light-racingissa ennen kuin muistaa aina kytkeä luistoneston pois ennen parkkipaikalta lähtemistä, sillä auto ei lähde ripeään kiihdytykseen luistonesto päällä. Auto on mukava ajaa ja tehoa on tarjolla sopivasti. Moottoriäänet ovat erittäin onnistuneet ollen normaalissa ajossa vaimeat ja huomaamattomat, mutta kaasua tarjoillessa sopivan räyheät katuautoon.

Auto reagoi hyvin ohjaukseen ja mutkatiellä on nautinnollista ajaa hieman reippaampaakin vauhtia. Auton rajat eivät tule vastaan kovinkaan helpolla vaan auto ohjautuu juuri haluttuun suuntaan. Miinusta joutuu antamaan automaattivaihteiston toiminnasta ripeämmässä ajossa. Vaihteisto on hyvin arvaamaton, eli mutkaan sisäänajaessa saattaa olla kolmas vaihde päällä ja yht'äkkiä kaasun asentoa muuttamatta vaihteisto tiputtaakin kakkosen sisään ja tällöin tarvitaan nopeata korjausliikettä kuljettajan toimesta. Tai sitten jättää sen luistoneston päälle jolloin vetokin loppuu yhdessä pidon kanssa.


Vaihteiston ollessa pakkovaihteilla voi vaihteita vaihtaa joko vaihdekepistä eteen-taakse liikkeillä tai ohjauspyörän vaihdevivuista. Tässä moodissa auto onkin jo erittäin nautittava ja ajo sujuu luonnollisesti. Vaihteiden vaihdoissa on pieni viive, mutta se ei ole häiritsevä. Myös automaattivaihteiselle autolle ominainen pieni viive kaasun vasteessa tuntuu ajossa hieman.

Suurin puute autossa on tasauspyörästön puutteellinen lukko. Hyundain esite sanoo "Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö sisältää vääntöanturin", mutta ei ole hajuakaan mitä tuo tarkoittaa käytännössä sillä auto sutii yhdellä pyörällä jopa märällä asvaltilla. Kuivalla asvaltilla autoa ei saa luisuun edes yrittämällä vaan teho karkaa aina sisemmän pyörän sutimiseen. Ensimmäinen hankinta Genesis Coupen jälkeen on siis kunnollinen lukkoperä.


Sisätilat ovat erittäin tilavat mikä on ymmärrettävää ottaen huomioon auton valtavan koon. Kuvissa auto näyttää pieneltä, mutta todellisuudessa se on pari millimetriä Volvo V60 pidempi ja akseliväli on lähes 5cm Volvoa pidempi. Etupenkeillä matkustaa siis varsin mukavasti ja takapenkilläkin olisi jalkatilaa täysikasvuiselle miehelle, ilman päätä. Takalasi viistoutuu niin loivasti että takapenkillä ei yli 160cm pitkä voi istua millään tavalla mukavasti.


Toiseksi suurin miinus autossa tulee huomattavan kovasta rengasmelusta. Muuten auto on niin miellyttävä ajaa että sillä työntäisi mielellään vaikka Ouluun ja takaisin, mutta rengasmelu tekisi tuosta matkasta tuskaa. Melu alkaa olla huomattava jo 60kmh nopeudessa ja moottoritienopeuksissa radiota saa veivata todella kovalle jotta kuulisi sen äänen rengasmelun yli.


Lopputulos autosta on että se on paitsi hienon näköinen sekä sisältä että ulkoa, Genesis Coupe on erittäin hyvä auto kaikin puolin. Itse epäilin alkuun että Hyundai ei kestä 50te hintaa, mutta pieni selailu Genesis Coupen kanssa kilpailevista malleista kertoo että kilpailua ei tuossa hintaluokassa ole ollenkaan. Samalla rahalla saa BMW 300-sarjan tai Mersun C-sarjan Coupen pikku moottorilla ja hinnat alkaen varusteilla (lue ilman varusteita). Hyundain kanssa selkeimmin kilpailevat Nissan 370Z sekä BMW 330iA Coupe maksavat vastaavilla varusteilla noin 20.000 euroa enemmän kuin Genesis Coupe ja noin paljon laatueroa ei autoista varmasti löydy.


Hieman jää vielä mietityttämään että miltä tuo 214 hevosvoimainen 2.0 turbo malli tuntuisi, mutta sitä pitänee mennä saksaan koeajamaan. Tämän koeajon perusteella uskallan lämpimästi suositella Genesis Coupea mukavaksi ja näyttäväksi käyttöautoksi tai pienellä parantelulla (lukkoperä + hieman lisätehoa) suorituskykyiseksi harrasteautoksi.




Moottorin tilavuus 
3778 cm3 / 3.8 l
Moottorin teho 
223 kW / 303 hv / 361 nm
Sylintereitä 
6
Vaihteistotyyppi
Automaatti 6v
Vetotapa 
Takaveto
Huippunopeus 
240 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 
6,3 s
CO-päästöt 
235 g/km
Polttoainetyyppi 
Bensiini
Polttoainesäiliö 
65 l
EU-kulutus (kaupunki) 
14,8 l/100 km
EU-kulutus (maantie) 
7,0 l/100 km
EU-kulutus (yhdistetty) 
9,9 l/100 km
Renkaat 
225 / 40 / 19 & 245 / 40 / 19

3 kommenttia:

  1. vaikka vanhaa ja uutta hyundai coupeeta ei voikaan autoina verrata, hyundaista puhuttaessa yleensäkin täytyy mainita tässä että vanhemman sarjankin coupe yllätti kyllä todella äitini semmosen laitettua. 2.7 v6 tarjoaa yllättävän nopeaa toimintaa ja ohjautuminen oli jo tuossa mallissa jotain aivan käsittämätöntä.

    kaikki autoilla enemmän ajaneet tietää sen tunteen takapuolessa, kun tulee tiukkaa kurviin, ja sen vaan tuntee ettei autoa kannata edes yrittää kääntää enempää koska ollaan pidon rajamailla..

    tuosta coupesta en sitä muutaman yrityksen jälkeen löytänyt.

    mutta kyllä, vaikka olin epäuskoinen hyundai merkin suhteen niin osaavat nekin näköjään autoja tehdä, tämä uusi coupe on varmaan aika mahtava peli luokassaan. :)

    VastaaPoista
  2. Ihan kiva mutta lukon puute on kyllä äärimmäisen ärsyttävää, varsinkin jos luistonesto on herkkä.

    Itselläni on ls400 jossa sama ongelma ja mielestäni se on häiritsevää pirteässä autossa.

    Hintaa on myös liikaa, varsinkin jos käytettyjä harkitaan yms niin tuolla rahalla saa vaikka mitä mieluista.

    VastaaPoista
  3. http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdh19b
    Ja tuosta...

    VastaaPoista