Kun katsoo Volkswagen Amarokia, saattaa ensimmäinen ajatus virheellisesti olla että kyseessä on työväline sellaiselle käyttäjälle jolla on tarve kuljettaa lastia maastossa. Okei, myönnettäköön että tuohonkin tarkoitukseen auto sopisi, mutta tässähän on selkeästi vaihtoehto ottaa citymaasturin tilalle ihan oikea maastoauto.
Amarokin hinnat alkavat vajaasta 36.000 eurosta ilman takapenkkejä ja reilusta 43.000 eurosta takapenkkien kanssa. Takapenkillinen Highline malli on kallein versio ja sillä on hintaa noin 44.500 euroa. Siihen kun laittaa päälle vielä nahkasisustan, radion kosketusnäytöllä, 19" alumiinivanteet sekä krominen turvakaari lavalle ollaan noin 50.000 euron hinnassa, mutta hinnalle saa myös hyvää vastinetta.
VW Centerin myyjä kertoi että varsinkin koeajoissa näkyy tietynlainen "lifestyle" ryhmä ketkä Amarokista ovat kiinnostuneita, tarkoittaen ihmisiä jotka eivät pick-uppia tarvitse työnsä puolesta ja maastoajokin jää satunnaiseen mökkitiellä kruisailuun. Mutta auto on niin hyvän näköinen ettei yhtään ihmetytä että joku haluaisi crossoverin tilalta tällaisen parkkipaikkaansa koristamaan. Nahkasisustalla ja pienillä ulkoisilla tingel-tangeleilla ryyditettynä minä väittäisin VW Amarokia jo tietyllä tavalla "köyhän miehen" G-sarjalaiseksi (Mercedes Benz).
Ajossa auto on mukava ja vaivaton, mielikuvissa hieman pyörinyt ajatus äänekkäästä alustasta tai renkaista loistavat poissaolollaan. Ainoat miinukset tulevat hienoisesta työkonemaisesta moottorin äänestä sekä manuaalivaihteiston lyhyistä välityksistä varsinkin kaupunkiajossa. Automaatti olisi poikaa meille "lifestyle" luokan kuskeille, mutta toki ymmärrän tuon painoisen auton tuovan rajoituksia automaattivaihteiston käytölle.
Alusta on miellyttävän pehmeä, olematta kuitenkaan liian tunnoton mutka-ajossa. Ainoastaan nopeissa väistöliikkeissä tuntuu että alusta/renkaat murtavat hieman alle ja siinä kohtaa meno tuntuu kiikkerältä. Pienellä mutkatiellä Amarok kulkee niin nätisti ettei missään kohtaa tule henkilöautoa ikävä. Lumisella ja jäisellä pinnalla neliveto toimii upeasti ja reilummin kaasua tarjotessa unohtuu helposti että alla on yli kaksi tonnia painava ajoneuvo.
Näkyvyys autosta on poikkeava, edessä päin näkyy suuri konepelti ja peilistä näkyy vain takaikkuna. Vaatii varmasti totuttelua jotta oppii auton mitat tarpeeksi hyvin ettei tule parkkihallissa kolisteltua seiniä. Auton ajaminen tuntuu jotenkin kaksijakoiselta koska sisusta ei tunnu mitenkään suuresta perheautosta poikkeavalta, mutta kaikki edessä olevat autot näyttävät niin pieniltä että tuntuisi mahdolliselta ajaa niiden yli. Kuljettajan paikalta pystyy liikennevaloissa katsomaan esim Lexus RX:n sekä Audi Q5:n katon yli, Audi Q7 alkaa jo olemaan joten kuten samaa kokoluokkaa. Ajo on myöskin hyvin vaivatonta, ohjaus ei ole mitenkään jäykkä ja ajoasento sekä penkit tuntuvat siltä että pidemmätkin siirtymät sujuvat ilman puutumisia.
Perusteita auton hankintaan voi hakea vaikka veneen (tai kilpa-auton!) vetämisestä, rakennustarvikkeiden kuljettamisesta jne, mutta itselleni riittäisi ostoperusteeksi jo pelkästään auton viileä tyyli. Jos siis haluat tuntea ylemmyyttä liikenteessä ja nauraa crossover ja SUV-wannabe kuskeille niin käy ehdottomasti koeajamassa Amarok!
Koeajetun auton tiedot:
Moottorin tilavuus
|
1968 cm3 / 2.0 l
|
Moottorin teho
|
120 kW / 163 hv / 400 nm
|
Sylintereitä
|
4
|
Vaihteistotyyppi
|
Manuaali 6v
|
Vetotapa
|
Neliveto
|
Huippunopeus
|
181 km/h
|
Kiihtyvyys (0-100)
|
- s
|
CO-päästöt
|
209 g/km
|
Polttoainetyyppi
|
Diesel
|
Polttoainesäiliö
|
80 l
|
EU-kulutus (kaupunki)
|
9,6 l/100 km
|
EU-kulutus (maantie)
|
6,9 l/100 km
|
EU-kulutus (yhdistetty)
|
7,8 l/100 km
|
Renkaat
|
245 / 65 / W
|
Olen itse nyt ajanut Amarokilla 22 000 kilometriä ja kirjoittajan kommentit pitävät todella paikkansa, paras auto mitä minulla on ollut!!!
VastaaPoista