Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Yksityisautoilun kustannukset yhteiskunnalle?


Asia jonka miettimiseen en ole ikinä käyttänyt paljoa aikaa tuli tänään mieleen kun luin Esse lehdestä kolumnin jota kannessa mainostettiin otsikolla: "Autoilijoita tuetaan liikaa". Olen aina elänyt käsityksessä että yksityisautoilijat maksavat valtion kassaan huomattavasti enemmän kuin mitä sieltä sitten ammennetaan yksityisautoilua tukeviin projekteihin. Essen kolumnissa toimittaja kuitenkin kertoi että hänen verorahoillaan ei tulisi tukea yksityisautoilua ja esimerkeiksi mainitsi mm. ilmaiset parkkipaikat, moottoritiet, ohituskaistat ja kalliit tunnelit. Perusteeksi hän sanoi että: "maksakoot autoilijat itse käyttämästään tiestä". Hän myös visioi että koska teiden rakentaminen on kallista puuhaa niin sitä pitäisi tukea perimällä tiemaksuja.

Kolumnin voit lukea kokonaisuudessaan täältä (sivu 8).

Koska toimittajan kanta erosi niin valtavasti omastani, ajattelin katsoa tämän vuoden talousarvioesityksestä miltä tuo tilanne oikein näyttää. Tässä lyhyt yhteenveto millaisia lukuja autoiluun liittyen löysin:

Tuloarviot (milj. euroa):

- Moottoribensiini 1 310
- Diesel 990
- Autovero 987
- Ajoneuvovero 706
- Ajoneuvoista kannettu arvonlisävero (oma arvioni) 1 040

Yhteensä 5 033 miljoonaa euroa

Tuossa siis varmasti isoimmat autoilusta kannettavat verot. Osa näistä ei lukeudu kokonaan yksityisautoiluun, esim dieselverosta, ajoneuvoverosta ja ja ajoneuvoista kannetusta alv:stä on osa ammattiliikenteestä, mutta vaikka näistä ottaisikin vähän pois, jää yksityisautoilusta kannettava verokertymä pitkälle yli 4 miljardiin euroon.

Kun taas katsotaan määrärahoja liikenteeseen liittyen menoja on kahdessa luokassa, liikenneverkon tukeminen 1 413 miljoonaa euroa sekä liikenteen turvallisuus ja valvonta 35,4 miljoonaa euroa. Tässä pitää vielä huomioida että liikenneverkon tukemisessa on myös julkisen liikenteen projekteja (esim. länsimetro) ja liikenteen turvallisuus ja valvonta luokastakaan tuskin on 100% keskittyy yksityisautoiluun.

Melko turvallisella laskukaavalla saan suhdeluvuksi siis vähintään 2,5 miljardia euroa jonka yksityisautoilijat "jättävät" valtiolle käytettäväksi muiden asioiden, kuten julkisen liikenteen, tukemiseen.

Missä kohtaa minä menin pieleen laskelmissa tai mitä minä en tiedä mitä Essen toimittaja tietää? Kertokaahan faktoja tai mielipiteitänne asiassa.

2 kommenttia:

  1. On tainnu kolumnin kirjoittaja haksahtaa aika pahasti metsään. Selkeästi on yritetty kirjoittaa raflaava kolumni monia koskettavasta aiheesta, mutta ei kuitenkaan olla jaksettu tarkastaa faktoja.

    VastaaPoista
  2. Joopa joo, just tällaistahan tämä on. Millähän keinoin toimittaja luulee, että leipä sinne lähi-Siwaan kulkeutuu?

    Yksityisautoilu on helvetin helppo maalitaulu, koska se on konkreettinen ja koko ajan läsnä oleva arkkivihollinen näille nykyajan tiedostaville kettutytöille.

    VastaaPoista