Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


perjantai 10. joulukuuta 2010

BMW 1-sarjan M coupen tiedot ja kuvat julki


Ensiksi pitää hieman avautua tuosta nimestä. Varsin hankalaa leveillä Rusan Shellillä omistavansa "1-sarjan M coupen" kun muilla on tuttavallisesti M3:sta, M5:sta ja jopa M6:sta. Syy tähän nimeen on vuonna 1978 julkistettu keskimoottorinen urheiluauto BMW M1 jolle on konseptitasolla piirrelty jo seuraajaakin. Tästä syystä uusi pikku-ämmä ei saa tuota perinteistä M + sarjan numero mallimerkintää käyttöönsä.


Toinen pieni pettymyksen aihe on 1-sarjan M coupessa melkoinen samankaltaisuus jo myynnissä olevaan 135i malliin. Varsinkin viime vuosina yhdistelmä BMW ja M kirjaimista on kertonut autosta johon on asetettu kokoluokkaa isomman auton moottori keulille (M5:n V10, M3:n V8 jne), mutta kun 1-sarjaan on jo kesympään malliin laitettu 3 litrainen tuplaturbomoottori, oli tälle pikku-ämmälle toivottu jo M3:sta tuttua V8 moottoria. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan 1-sarjan M coupe rullaa tehtaalta tuolla samalla perusmoottorilla Z4 35is mallin spesifiaatiolla, eli moottori tuottaa 340 hevosvoiman tehot ja 450 Nm väännön.


Muita päivityksiä onkin sitten huomattava lista. 2011 mallin 135i:hin nähden auto on 53mm leveämpi ja tämän myötä raideleveys on edessä 71mm ja takana 46mm leveämpi. Auto on myös 35kg kevyempi kuin 135i. Autolle ilmoitetut suoritusarvot ovat kiihtyvyys 0-100km/h 4,9 sekuntia, varttimaili 13,2 sekuntia ja huippunopeus rajoitettuna 250km/h.


Uutta innovaatiota autossa on esimerkiksi "ilmaverhot" jotka ovat 1-sarjan M coupessa käytössä ensimmäisenä BMW:n sarjatuotantoautoista. Etupuskurin alakulmissa on aukot joista johdetaan ilmaa kapeiden kanavien läpi eturenkaiden eteen ja siitä se johdetaan kapean suuttimen läpi renkaiden sivuille jolloin ilmavirta luo verhomaisen kerroksen renkaan ulkoreunalle ja ehkäisee näin vanteen pyörimisestä aiheutuvia ilmavirtaukselle epäedullisia pyörteitä.


Auto on saatavilla kolmessa eri värissä, valkoisen "alpine whiten" lisäksi tarjolla on metallin hohto musta sekä metallin hohto oranssi. Sisustasta löytyy mustaa nahkaa ja alcantraa oransseilla tikkauksilla piristeltynä.


Vaikka alustaan ja jarruihin onkin tullut huomattavaa päivitystä 135i mallista niin vaikea nähdä että 1-sarjan M coupe tarjoaa mitään täysin uutta tuohon mallisarjaan. Kun lisäksi 135i:stä saa lastulla 360 hevosvoimaa ja yli 500Nm vääntöä irti niin vaatii pientä perustelua maksaa lisää tuosta M-kirjaimesta. Manuaalivaihteinen 135i maksaa tällä hetkellä reilu 56te ja melko turvallinen arvaus on että M coupe tulee olemaan 85-90te:n luokassa suomeen tullessaan suomen ennakkohinta M coupelle on noin 70te. Onhan M aina M, mutta tuolla väliin jäävällä 30te:lla 15te:lla päivittää 135i:täkin melko ripeäksi katu-/ratapäivä laitteeksi.


2 kommenttia:

  1. Näyttäisi että kerrankin pessimistisyys antoi positiivisen yllätyksen. Parin suomalaisen lähteen mukaan M coupen hinta jäänee suomessa 70te tasolle, eli yllättävän pieni "M-lisä" on hintaan laitettu.

    VastaaPoista
  2. Ei 40hv:lle voi laittaa enempää hintaa. Jos hinta olisi kovempi, niin 135 myisi enemmän kuin m-sarjalainen.

    VastaaPoista