Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

Fiat 500C koeajo


Parina viime vuonna suomen kesät ovat yllättäneet positiivisesti kun lämpöennätyksiä tehdään useampia ja hellepäiviäkin on jo useampi kymmentä per kesä. Tämä kannustaa katsastamaan tarjolla olevien avoautojen valikoimaa ja katukuvakin kertoo että myös suomessa osataan niitä ostaa.


Pari vuotta sitten ajoin Italian-matkallani Fiat 500 retro-mallia (maassa maan tavalla) ja nyt kun 500-malli on laajentunut myös avovaihtoehdolla niin sellaista piti päästä kokeilemaan. Näihin Mini/500/Beetle luokan retro-fiilistely peleihin tuo avomalli sopii muutenkin koska käyttöaste ja hinta-järkevyyssuhde on sitä kautta jo sen verran pielessä että miksei samantien laita vähän lisää rahaa likoon ja hommaa täydellisen turhaa, mutta sitäkin hauskempaa "viikonloppuautoa".


Fiat 500C ei eroa suuresti kovakattoisesta mallista. Koeajoauton väri on uusi nostalgiahenkinen vaaleansininen jota tänä vuonna saa koko 500-mallistoon. Myös Fiatin robottivaihteisto on tällaisenaan minulle uusi tuttavuus. Itse asiassa se on senkin verran uusi että jouduin hieman katumaan "enköhän mä tällä pärjää" kommenttiani sillä vaihteiston toiminnallisuus oli poikkeava kaikkiin muihin tähän mennessä ajamiini autoihin nähden. Pienen harjoittelun jälkeen vaihteet alkoivat kuitenkin löytymään ja päästiin matkaan.


Ensimmäinen fiilis on tutun kaltainen, Fiat 500(C) on hyvä auto kokoisekseen. Auto kulkee mukavasti reippaammissakin vauhdeissa ja vasta moottoritienopeudessa alkaa äänet olemaan häiritsevän kovia. Hallintalaitteet ovat simppelit ja yksinkertaiset ja välttävä ajomukavuuskin löytyy ratin etäisyyssäädöstä sekä oudosta penkinkorkeudensäädöstä huolimatta.


Ensimmäinen miinus tulee vaihteiston toiminnasta. Kyseessä on siis robottivaihteisto, eli automaattivaihteiston momenttimuuntimet tai DSG-vaihteiston tuplakytkimet puuttuvat täysin. Tämä tarkoittaa että täyskiihdytyksellä vaihdon kohdalla nykäisy on todella kova. Se on niin epämiellyttävä että ei tee mieli kokeilla auton kiihtyvyyttä montaa kertaa. Pikkaisen kaasua vaihtojen kohdalla helpottamalla kyyti tasoittuu ja puoliautomaattiasennossa pakkovaihteilla ajaessa meno on jo mielekästä ja sporttisen tuntuista.


Start/stop toiminne joka sammuttaa auton pysähdyksen ajaksi toimii hieman kankeasti ja liikkeelle lähdettäessä viiveen huomaa ikävän selvästi. Auto käynnistää kyllä hetkessä, mutta tehon saaminen renkaille ottaa arviolta sekunnin - parin luokkaa. Toiminteen saa kylläkin pois käytöstä jos se liikaa häiritsee. Se mikä hieman yllättää Fiatin varusteissa on ajotietokoneen ja vakionopeudensäätimen puute. Kokoluokassaan nämä olisivatkin ok, mutta autolla on arvoa lähtöhinnaltaan lähes 24.000 euroa joka antaa oikeutuksen toivoa melkoisen kattavaa lähtövarustusta.


Sitten päästään siihen fiilispuoleen. Napista katto auki ja kesäinen päivä pääsee valtaamaan auton sisustan ja varsinkin matkustajat. Katto tuntuu liikkuvan isoissakin nopeuksissa, ainakin vajaseen 100km/h asti katto aukesi ja meni kiinni. Eli yllättävänkään sateen sattuessa ei tarvitse etsiä pysähdyspaikkaa jotta saa katon suojakseen. Katto jää kokonaan auki ollessaan melko rumaan myttyyn, eli siihen toivoisi New Beetle tyylistä suojusta päälle, tosin Fiatin katon toiminteessa taitaa osa ideasta olla lisäjarruvalo joka jää sopivasti näkyviin katto avoimenakin. Katto myöskin rajoittaa aukiollessaan näkyvyyttä taakse siten että takana tulevien autojen tuulilasit näkyy katon yli, mutta ajovalot eivät.


Testilenkki Kemiön saareen sekä Tammisaaren ympäristöön vahvistivat epäilyksen, niin kauan kuin aurinko paistaa ja katto on auki, on auto juuri sen arvoinen mitä hintalappu kertoo. Pelkääjän paikalla istuva kaunotarkin hymyili vielä normaalia enemmän kun pääsi avoautoilemaan.




Moottorin tilavuus 
1368 cm3 / 1.4 l
Moottorin teho 
74 kW / 100 hv / 131 nm
Sylintereitä 
4
Vaihteistotyyppi
Automaatti 5v
Vetotapa 
Etuveto
Huippunopeus 
182 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 
10,5 s
CO-päästöt 
135 g/km
Polttoainetyyppi 
Bensiini
Polttoainesäiliö 
35 l
EU-kulutus (kaupunki) 
6,7 l/100 km
EU-kulutus (maantie) 
5,0 l/100 km
EU-kulutus (yhdistetty) 
5,6 l/100 km
Renkaat 
185 / 55 / 15