Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


maanantai 28. helmikuuta 2011

Harrasteautoon sijoittaminen on kuin Nokiaa ostaisi.


Vanha kansa tunsi sanonnan "kuin laittaisi rahaa pankkiin". Harrasteauton rakentaminen on sijoitustoimintana kuitenkin lähempänä sijoittamista suomen ylpeyteen Nokiaan. Nyrkkisääntönä voinee pitää sitä että jos viritysosa maksaa uutena 2000e, on se autoon pultattuna käyttämättömänäkin 1000e arvoinen. Käytettynä vielä vähemmän ja jonkun ajan jälkeen se jo laskeekin auton arvoa siihen verrattuna että auto olisi tehdaskuntoinen.


Tämä tuli mieleen kun huomasin Samuli Salokankaan Skyline-huutokaupan DNSF-kerhon foorumilla. Varsin kattavan osalistan omaavaan Nissaniin on kerrottu laitetun jo yli 80.000 euroa ja nyt laite lähtee korkeimman huudon tehneelle. Lähtöhinta oli 15000 euroa ja korotus aina satalappunen kerrallaan, kolme päivää ilmoituksen ilmestymisen jälkeen hinta onkin "jo" 15100 euroa. Realisti kun on ja pessimisti ei ikinä pety, epäilen että tuo hinta ei harrastefoorumilla tule nousemaan yli 25000 euron. Auto joka on puhtaasti harrastamiseen rakennettu ja jolla ei marginaalisen asiakaskuntansa takia ole isommin jälleenmyyntiarvoa on vaikea saada myytyä myyjän kannalta järkevällä hinnalla.


Onnea kuitenkin Samulille myyntiin, toivotaan että laite löytää hyvän kodin molempia osapuolia miellyttävään hintaan. Ja jos et ole köyhä huutelija niinkuin allekirjoittanut niin siirry huutokauppailmoitukseen tästä ja huuda itsellesi nopea Nissani! (kuvat Juha-Matti Mölsä sekä Skylineracing.fi)

"Amerikan Kailajärven" kalustoa myyntiin


Huomenna aukeaa Baltimoressa pakkohuutokauppa jossa on kaupan Byron Keith Brownin autoja. Lista on varsin komea pitäen sisällään mm. 2004 mallin Bentley Continental GT:n, 2005 Rolls-Royce Phantomin, 2006 Aston Martin DB9:n, Maybach 57:n, Lamborghini Murcielagon sekä Auburn Speedsterin. Autojen edellinen omistaja, herra Brown, siirtyi vankilaan 15 vuodeksi hyvittämään rikostaan jolla rahat ja autot on ansaittu. Brown huijasi rikkailta sijoittajilta pyramidi-huijauksella yli 17 miljoonaa dollaria.

Täydellisen listan autoista löydät täältä.




perjantai 25. helmikuuta 2011

Fredric Aasbö Formula Drift Abu Dhabin voittoon!!


Hienon kilpailun ansaittu voittaja Abu Dhabin Formula Drift näytöskilpailussa oli Norjan Fredric Aasbö. Fredric korjasi pieleen menneen lajittelunsa voittamalla ensimmäisessä parissa Ryan Tuercin. Seuraavana vastaan tuli Uuden-Seelannin "Mad" Mike Whiddet joka hävisi Fredricille selkeän ajovirheen seurauksena. Finaalin Fredric ajoi vuoden 2009 Formula Drift mestaria Chris Forsbergia vastaan. Ensimmäinen veto Forsbergin perässä oli hieman vaisu, mutta toinen veto edellä oli todella huikea suurella kulmalla ja erittäin leveillä ajolinjoilla. Forsberg ajautui kolmannessa mutkassa turhan sisälle eikä voinut hidastaa tarpeeksi ja ajautui näin Fredriciä päin. Lisäksi Forsberg suoristui viimeisessä mutkassa (tekniikkamurheita?) selkeästi ja näiden virheiden takia oiketetusti voittajaksi nousi 25 vuotias "viikinki" Fredric "Hallon" Aasbö.


Todella upea avaus Fredricin uudelle kaudelle Team Need For Speedin väreissä. Seuraavaksi ajettavassa varsinaisessa kauden avauskilpailussa Fredric ajaa täysin uutta Scion TC:tä, eli vanhan "jokkis-Supran" ajat ovat ohi ainakin toistaiseksi. Mielenkiintoista nähdä mihin Fredi pystyy ammattitasoisella kalustolla.

Erittäin suuret onnittelut Fredricille ja tiimille upeasta suorituksesta.


Päivän parit menivät seuraavasti:

Ryan Tuerck vs. Fredric Aasbö -> Aasbö voittoon
Chris Forsberg vs. Tony Brakohiapa -> Forsberg voittoon
Tanner Foust vs. Ken Gushi -> Foust voittoon
Mike Whiddet vs. Michael Essa -> Whiddet voittoon

Semifinaalit:
Fredric Aasbö vs. Mike Whiddet -> Aasbö voittoon
Chris Forsberg vs. Tanner Foust -> Forsberg voittoon

Pronssifinaali:
Tanner Foust vs. Mike Whiddet -> Tanner Foust pronssisijalle

Finaali:
Fredric Aasbö vs. Chris Forsberg -> Fredric Aasbö voittoon, Chris Forsberg toiseksi.

Formula Drift Abu Dhabin lajittelun tulokset


Abu Dhabin Formula Drift kilpailun lajittelut päättyivät juuri Yas Marinan radalla. Lajittelun kärkeen ajoi Ryan Tuerck, toiseksi Chris Forsberg ja kolmanneksi Tanner Foust. Fredric Aasbö sai ensimmäisestä lajittelukierroksestaan melko alhaiset 70 pistettä ja melkeen spinnasi toisen yrityksen saaden siitä nolla. Näillä suorituksilla hän jäi ikävä kyllä lajittelujen viimeiseksi.

Kaavioajo alkaa klo 17.30 suomen aikaa ja sen näkee livenä osoitteessa www.justin.tv/driftstream

Kaavion ensimmäisen kierroksen parit ovat:
Ryan Tuerck vs. Fredric Aasbö
Chris Forsberg vs. Tony Brakohiapa 
Tanner Foust vs. Ken Gushi 
Mike Whiddet vs. Michael Essa

Lajittelun tulokset:
Ryan Tuerck 80,7 89,5
Chris Forsberg 83,8 85,4
Tanner Foust 72,8 85,4
Mike Whiddet 84,4 81,9
Michael Essa 78,5 80,6
Ken Gushi 73,4 77
Tony Brakohiapa 77 60,9
Fredric Aasbö 70 0

torstai 24. helmikuuta 2011

Fredric Aasbön ensimmäinen kilpailu Need For Speedin väreissä!


Maailman arvostetuin drifting-sarja pyörähtää käyntiin huomenna perjantaina 25.2 klo 17.00 suomen aikaa kun Abu Dhabin Formula Drift näytöskilpailu alkaa. Kilpailua voi seurata netin välityksellä osoitteessa http://formulad.com/live/  Kilpailu on pohjoismaalaisittain mielenkiintoinen koska mukana on Fredric Aasbö joka ajaa ensimmäistä kilpailuaan Team Need For Speedin väreissä.


Tasan kaksi viikkoa sitten julkaistiin uutinen joka on yksi isoimmista koko driftingin-historiassa. Uutisessa kerrottiin Fredricin ottavan Formula Drift sarjasta sivuun siirtyvän kaksinkertaisen mestarin Tanner Foustin paikan. Fredricille rakennetaan Papadakis Racingin ja Team Need for Speedin voimin täysin uusi Scion TC kilpa-auto jolla Fredric tulee ajamaan kilpaa tämän kauden. Uutisesta tekee ainutlaatuisen se että kukaan kuljettaja ei ole aiemmin noussut yhdessä vuodessa näin merkittävään tallipaikkaan maailman arvostetuimmassa drifting-sarjassa.



Fredric on tuttu kuljettaja myös suomalaisille harrastajille jotka ovat päässeet seuraamaan hänen kehitystään aivan hänen uransa alusta saakka. Fredric ajoi suomessa kilpaa ensimmäistä kertaa jo vuonna 2006. Fredric on persoonana nöyrä ja ystävällinen joka varmasti edesauttoi hänen etenemistään urallaan. Hänet nimettiin vuonna 2010 Formula Drift sarjan vuoden tulokkaaksi ja useassa yhteydessä häntä ylistettiin myös vuoden persoonaksi.


Formula Drift sarjan jokainen osakilpailu lähetetään livenä netin yli, sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Kalifornian Long Beachilla huhtikuun 8.-9. päivä.

keskiviikko 23. helmikuuta 2011

MTV3 MAX:n Virittäjät on laimeeta kuraa


MTV3:n maksupuolella alkoi viime viikon tiistaina Virittäjät niminen ohjelma jossa Mika Salo ajaa autoharrastajien autoja ja arvostelee niitä. Apurina toimii "rallimaailmastakin tuttu" Tomi Tuominen.

Ensimmäisen jakson jälkeen ei vielä viitsinyt lopullista mielipidettä antaa, mutta nyt toisen jakson jälkeen uskaltaa sanoa että melko täydellistä ilma-ajan haaskausta kyseinen ohjelma. Hyvä puoli on tietysti että telkkarista tulee jotain autoiluun liittyvää ja perinteisen suomalaisen auto-ohjelmakuran joukossa tässä ohjelmassa on edes yritystä, harmi ettei sillä pitkälle pötkitä.


Ensimmäinen ongelma on itse ohjelmaformaatti. Ohjelma on koostettu tyhmästi, aikaa on karkeasti kymmenen minuuttia per ajettava auto ja sen jälkeen kymmenen minuuttia arpomista tykkääkö Mika auton väristä vai ei. Olenkohan liian kyynikko kun epäilen että ketään ei kiinnosta tuo kuorma-auton kontissa höpöttäminen vaan ihmiset haluasivat nähdä AJAMISTA tällaisessa ohjelmassa? En myöskään tajua että mitä on haettu tuolla ajatuksella missä "rallimaailmasta tunnettu" Tomi saapuu jututtamaan auton omistajaa hetkeksi ja kävelee sitten pois jolloin auton omistaja jää odottamaan itse ratamestaria. Halutaanko tuossa näyttää että auton omistaja on tavallinen pulliainen jonka on hyvä istuskella odottamassa näitä autourheilumaailman kirkkaimpia tähtiä?


Ja entä sitten itse ajo-osuus? Konseptina ajatus monisataahevosvoimaisista autoista ja takavuosien formula-tähdestä on erittäin kiinnostava, mutta jos tämän ajatuksissa siintävän kohtauksen huutavista hukkaporteista, savuavista takarenkaista ja huikeissa sladeissa etenevistä urheiluautoista korvaa todellisuudella ujoista kiihdytyksistä, Mikan jankkaamisesta "puuttuvasta lukkoperästä" ja olevinaan äijäpainotteisesta musiikista joka peittää kokonaan moottorinäänet niin eipä olisi paljoa enempää voinut mennä metsään!


Kakkosjaksossa oli positiivisena kaksi autoharrastajaa jotka hoitivat oman tonttinsa hienosti. Joni Peippo oli tähän mennessä selviten artikuloiva ja eniten autoista tietävä hahmo mitä koko ohjelmassa on nähty, ja tähän siis lukeutuu myös ohjelman juontajat.

Tomi Tuomisesta en ole pitänyt vielä yhdessäkään tv-produktiossa missä hän on ollut mukana, mutta Mika Salon osalta oli sentään jotain odotuksia, nuo muutama kähisevä olevinaan fiksu kommentti kyllä romutti nekin odotukset.
(kuvat www.mtv3.fi/virittajat/)

tiistai 22. helmikuuta 2011

Nissan hyökkää Porsche-omistajien kimppuun GT-R:llä


Saksan Nissan on hyökännyt täsmäkampanjalla Porsche-omistajien kimppuun tarjoamalla koeajomahdollisuutta "oikealle super-autolle". Kaksi Nissan GT-R:llä liikkunutta naista kiersivät kaupunkeja ja kiinnittivät pysäköityjen Porsche-merkkisten autojen ikkunaan siirtokalvon jossa näkyy Nissan GT-R:n takavalot, tämä kun on Nissanin mukaan luonnollisin tapa nähdä Nissan GT-R Porschen ikkunasta. Kampanja oli ilmeisen onnistunut koska GT-R:n koeajot nousivat kampanjan myötä 23%.

Omasta mielestäni varsin hauska temppu, varsinkin kun kalvo näyttää olevan helposti irtoavaa mallia. Suomessa ei taitaisi vastaava homma toimia lähinnä Porsche-kannan "hieman" korkeamman iän takia. En siis usko että lahtelainen myyntipäällikkö suuntaisi GT-R kauppaan vaikka ysinepanepan tuulilasiin liimailtaisiin mitä tarroja tahansa :)

keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Rallin uusi sukupolvi


Ken Block on hahmo joka varmasti jakaa mielipiteitä. Tuning-ihmiset diggaavat ja ralli-ihmiset vihaavat, ainakin jos Suomessa aletaan mielipidekyselyä tekemään. Ken Block tuli monille ihmisille tutuksi ensimmäisestä Gymkhana-videostaan jossa hän ajaa Subarulla ympäri hylättyä lentokenttää. Video oli erittäin hienosti kuvattu (ja harjoiteltu) ja editoitu ja tästä syystä videon ja Ken Blockin leviäminen ihmisten tietoisuuteen sosiaalisessa mediassa "sickoossom" kommenttien siivittelemänä oli taattua.


Ken Block ajaa myös rallia kilpaa WRC tasolla ja hän on saavutti viime vuonna ensimmäisen sarjapisteensäkin, toisena amerikkalaisena ikinä, tästä johtuen hän on todella arvostettu autourheilija kotimaassaan. Suomessa (ja muualla amerikan ulkopuolella) rallifanit kritisoivat Ken Blockia varsin rankoin sanoin, joka johtunee hänen nettivideoiden fanittamisesta sekä erilaisesta lähtökohdasta autourheiluun.


Ken Block julkaisi eilen youtubessa kauden 2011 ralliautonsa lopullisessa värityksessään, video on varsin erilainen verrattuna perinteisiin ralliauton lanseeraustilaisuuksiin.

perjantai 4. helmikuuta 2011

MP11 Moottoripyöränäyttely (kuvia)


Vauhdista ei voine olla kiinnostunut ilman että myös kaksipyöräiset herättävät jotain tunteita, näin myös minun kohdallani. Moottoripyöräkorttia en omista koska nuorena ei rahat ja ennenkaikkea hillintäkyky liikenteessä (lue järki) riittäneet tuohon hommaan ja myöhemmin nelipyöräiset ovat syöneet kaiken ajan ja rahat. Joku päivä toiveissa on kuitenkin vielä kortti saada taskuun ja oma pyörä pihaan.



Uutiset ovat lähipäivinä kertoneet että alan ihmiset uskovat vahvasti moottoripyöräharrastuksen ja moottoripyörien myynnin vahvistumiseen sekä tänä vuonna että tulevina vuosina. Kun astui sisään Helsingin messukeskuksen päähalliin niin tämän uskoo helposti, arkipäivä kello 13 ja halli oli täynnä ihmisiä. Automessuilla ei vuosiin ole ollut samanlaista tungosta!


Myös näytteilleasettajat olivat tuoneet paljon kalustoa näytille ja messukävijät ottivat kylmätestejä kauden uusista malleista. Omaan silmään pisti mopoautojen laaja valikoima messuilla, eli selkeästi ovat vieläkin kasvavaa markkinaa. Myös rakennetuille moottoripyörille oli annettu mukavasti tilaa.



Ykköshallissa oli myös näytösajoa jossa piti olla volttien heittoja ja muuta taiturointia moottoripyörän päällä, mutta hallissa oli live-rumpalin ansiosta niin järjetön meteli ettei sitä kestänyt kuunnella edes ensimmäisen pyörän saapumiseen asti. Pari tuttua kuvaajaa bongasin tuolta näytösstagelta ja yritän saada heiltä kuvia itse ajonäytöksestä.