Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


torstai 27. tammikuuta 2011

Tässäkö tulevan kesän coolein autoharrastajayhteisö?


Maailma on hieno paikka monestakin syystä. Yksi niistä on ehdottomasti se että juuri kun ajattelet ettet voisi yllättyä varsinkaan itseäsi läheisestä asiasta, saat huomata olevasi väärässä. Huikein juttu mitä lähipäivinä on löytynyt on harrastajyhteisö joka keskittyy ruumisautojen harrastamisen ympärille! Yhteisön sivustolta ruumisauto.fi löytyy mm. keskustelufoorumi, aiheeseen liittyvä nettikauppa sekä osio jossa harrastajat esittelevät omia harrastelaitteitaan.


Pelkästään ihannointia tämä harrastajaryhmä ei selvästi osakseen saa, koska sivuston etusivulla kerrotaan: "Pari selvennystä asiaan liittyen, koska näistä usein tulee ihmeellisimmät kysymykset. Ruumisauto.fi ei ihannoi kuolemaa, eikä toivo sitä kenellekään. Kyse on ruumisauto- EI ruumisautoharrastuksesta. Emme ole nekrofiilejä, vaan autoharrastajia. Kuolema väistämättä liittyy ruumisautoihin ja se saa aina välillä heräämään kanssaihmisissä monet aiheettomat ennakkokuulot."


Omasta mielestäni kyseessä on upea yhteisö jonka harrastajilla on hienoa kalustoa. Vuosittainen tapaaminen on myös toukokuussa Tervakoskella ja ajankohta on nyt kalenterissa ylhäällä, eli jos ei ole muuta ohjelmaa tuolloin niin pitää lähteä tutustumaan ruumisautoihin!

Kuvat ruumisauto.fi

keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Yksityisautoilun kustannukset yhteiskunnalle?


Asia jonka miettimiseen en ole ikinä käyttänyt paljoa aikaa tuli tänään mieleen kun luin Esse lehdestä kolumnin jota kannessa mainostettiin otsikolla: "Autoilijoita tuetaan liikaa". Olen aina elänyt käsityksessä että yksityisautoilijat maksavat valtion kassaan huomattavasti enemmän kuin mitä sieltä sitten ammennetaan yksityisautoilua tukeviin projekteihin. Essen kolumnissa toimittaja kuitenkin kertoi että hänen verorahoillaan ei tulisi tukea yksityisautoilua ja esimerkeiksi mainitsi mm. ilmaiset parkkipaikat, moottoritiet, ohituskaistat ja kalliit tunnelit. Perusteeksi hän sanoi että: "maksakoot autoilijat itse käyttämästään tiestä". Hän myös visioi että koska teiden rakentaminen on kallista puuhaa niin sitä pitäisi tukea perimällä tiemaksuja.

Kolumnin voit lukea kokonaisuudessaan täältä (sivu 8).

Koska toimittajan kanta erosi niin valtavasti omastani, ajattelin katsoa tämän vuoden talousarvioesityksestä miltä tuo tilanne oikein näyttää. Tässä lyhyt yhteenveto millaisia lukuja autoiluun liittyen löysin:

Tuloarviot (milj. euroa):

- Moottoribensiini 1 310
- Diesel 990
- Autovero 987
- Ajoneuvovero 706
- Ajoneuvoista kannettu arvonlisävero (oma arvioni) 1 040

Yhteensä 5 033 miljoonaa euroa

Tuossa siis varmasti isoimmat autoilusta kannettavat verot. Osa näistä ei lukeudu kokonaan yksityisautoiluun, esim dieselverosta, ajoneuvoverosta ja ja ajoneuvoista kannetusta alv:stä on osa ammattiliikenteestä, mutta vaikka näistä ottaisikin vähän pois, jää yksityisautoilusta kannettava verokertymä pitkälle yli 4 miljardiin euroon.

Kun taas katsotaan määrärahoja liikenteeseen liittyen menoja on kahdessa luokassa, liikenneverkon tukeminen 1 413 miljoonaa euroa sekä liikenteen turvallisuus ja valvonta 35,4 miljoonaa euroa. Tässä pitää vielä huomioida että liikenneverkon tukemisessa on myös julkisen liikenteen projekteja (esim. länsimetro) ja liikenteen turvallisuus ja valvonta luokastakaan tuskin on 100% keskittyy yksityisautoiluun.

Melko turvallisella laskukaavalla saan suhdeluvuksi siis vähintään 2,5 miljardia euroa jonka yksityisautoilijat "jättävät" valtiolle käytettäväksi muiden asioiden, kuten julkisen liikenteen, tukemiseen.

Missä kohtaa minä menin pieleen laskelmissa tai mitä minä en tiedä mitä Essen toimittaja tietää? Kertokaahan faktoja tai mielipiteitänne asiassa.

perjantai 21. tammikuuta 2011

Upea Ferrari Four julkaistu!


Kuten aiemmin kerroin, olen "Porsche-mies", eli urheilu- ja superautorintamalla suosikkini ovat aina tulleet Saksasta. Nyt puolen vuoden sisällä tilanne on alkanut muuttua dramaattisesti sillä Ferrari on ryhtynyt työntämään upeita autoja tehtaalta ulos. Viime syksynä esitelty 458 Italia istui jo omaan silmään mukavasti ja tänään julkaistu Ferrari Four on sanalla sanoen upean näköinen!


Ferrari Four jatkaa 612 Scagliettin tilalla nelipaikkaisen etumoottorisen Ferrarin linjaa, mutta Four tarjoilee jotain Ferrarille tähän asti ennennäkemätöntä, nimittäin nelivetotekniikan. Neliveto on yhdistetty seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta 6,3 litraiseen 660 hevosvoimaiseen V12 moottoriin. Tällä paketilla Ferrari Four ampaisee 0-100km/h 3,7 sekuntiin sekä yli 330kmh huippunopeuteen. "Pikkufarmarin" takaluukku on tilavuudeltaan 450 litraa ja takapenkit kaadettuna se kasvaa 800 litraan. Onkohan muuten nelivetoisuuden lisäksi ensimmäinen Ferrari kaatuvilla takapenkeillä?


maanantai 17. tammikuuta 2011

Jäätävä Rolls-Royce Ghost replica


Nyt olisi Puolassa myynnissä köyhän miehen Rolls-Royce Ghost. Hintaa on "vain" reilu 56.000 euroa ja sillä rahalla saa Rolls-Roycea muistuttavan keulan jonka perästä löytyy parikymmentä vuotta vanha BMW. Autenttisuutta on lisätty vielä kiinnittämällä Rolls-Roycen logo rattiin. Ja jos jostain syystä rahaa ei ole käytössä edes tuota määrää niin vuokraamalla auton saa käyttöönsä esimerkiksi hääautoksi. Mikä olisikaan hienompi tapa lipua avioliiton satamaan kuin bemari-vanhuksesta väärennetty luksusauto!





Tokyo Auto Salon voittajat


Auto Salon on nyt takana ja Tokyo International Custom Car Contest 2011 kilpailun palkinnot jaettu. Kahdeksan eri luokan voittajat ovat vielä mukana yleisöäänestyksessä joka ratkeaa ensi viikon sunnuntaina. Omaa suosikkiasi voit halutessasi äänestää täällä.

Consept luokka - Veilside 4509 GTR Toyota Supra
Tuning Car luokka - Phoenix Power Nissan GT-R
Sedan luokka - Artis Honda Legend
Minivan & Wagon luokka - Admiration Toyota Alphard
SUV luokka - Vermilion Toyota Hilux
K-car / Compact luokka - Jetstroke Suzuki Wagon R
Import Car luokka - Black Bison Rolls-Royce Phantom
Ecology Car luokka - Silk Blace Honda CR-Z

lauantai 15. tammikuuta 2011

Tokyo Auto Salon 2011 kuvia osa 2


Lisää kuvia Vesa Reposen toimesta Tokyo Auto Salonista. Tokyo Auto Salonissa on sisänäyttelyn lisäksi kalustoa näytillä myös ulkona ja viimeisten vuosien aikana joka vuosi on ollut myös jonkinlaisia ajonäytöksiä. Kävin itse Auto Salonissa vuonna 2006 ja kokemuksesta voin sanoa että väkeä on paikalla PALJON. Perjantain ollessa lehdistöpäivä ja iltalippujen maksaessa kävijöille enemmän on perjantai varsin rauhallinen messupäivä mutta lauantai ja sunnuntai ovat sitten jotain muuta. Tästä kertoo esim. viimevuoden lähes 240.000 hengen kävijämäärä. Alueena Makuhari Messe jossa messut järjestetään ei kuitenkaan ole valtava.

Tungoksesta huolimatta Vesa on saanut lisää hienoja kuvia jotka ovat tässä.















Tokyo Auto Salon 2011 kuvia


Ystäväni Vesa Reponen on innokas Japanin matkaaja ja Tokyo Auto Salon reissuja Vesalta löytyy takaalta jo useita. Tässä Vesan lähettämää kuvasatoa tämän vuoden messuilta. Tänään illemmalla tulee vielä toisen messupäivän antia.

Auto Salonissa kalusto on aina vaihtelevaa ja kuten näistäkin kuvista näkee, näytillä on kilpa-autoja, rakennettuja uudempia sekä vanhempia autoja ja hienokuntoisia auto klassikoita. Ja tietysti aina löytyy myös ns. Japani-osaston laitteita joita edustaa tässä alla hienosti valkoinen Bentley GT keulainen Toyota Supra sekä järjettömällä korisarjalla ja takaspoilerilla varustettu punainen Toyota MR-S (MR2).