Tervetuloa Autoilijan maailma -blogiin. Uusia kirjoituksia tulee aiheiden ilmestymisestä riippuen vaihtelevalla tahdilla. Tulethan pian uudestaan katsomaan onko mitään uutta luettavaa tai tilaa ilmoitus sähköpostiisi oikean palstan yläreunasta.


sunnuntai 31. lokakuuta 2010

Saabin diesel-hybridi jo pitkällä?

Automobil.se:n toimittaja kertoo olleensa palauttamassa testiajossa ollutta Saab 9-5 Trollhättanin tehtaalle ja oli tankkaamassa autoa läheisellä bensa-asemalla. Viereen tuli Saab 9-3 jossa takaluukku täynnä akkuja ja takaikkunassa tarra "Hybrid". Tähän 9-3:seen tankattiin dieseliä tankkiin. Saabin diesel-hybriditekniikka on siis jo hyvin pitkällä ja automobil.se toivoo Saabin ehtivän eturintamaan heti Peugeotin ensi vuodeksi lupaaman 3008 diesel-hybridin rinnalle.

Olen jo innolla odottanut diesel-hybrideitä koska nykydieseleiden polttoainetehokkuus lisättynä hybridillä voisi olla jo jotain todella mielenkiintoista.

Kuva automobil.se

Tulossa lähiaikoina

Blogistani voit lukea tulevina päivinä SEMA showsta sekä erilaisista jenkkiautoilun asioista (kuten Shelby American tehdasvierailu). Katsotaan pääsenkö kirjoittamaan myös koeajoraporttia tuolta ison veden takaa.


Tulossa myös koeajoraportti jossa otetaan naisen näkökulmaa aiheeseen. Tyttöystäväni joka ei ole autoista kovin kiinnostunut eikä ole koskaan enempää miettinyt auton omistamista on kuluvan vuoden aikana löytänyt itseään kiinnostavan auton. Nyt kokeilemme miten autoista tietämätöntä ihmistä palvellaan autokaupassa ja sen jälkeen saadaan täysi raportti kyseisestä autosta, puhtaasti naisen silmin.


lauantai 30. lokakuuta 2010

Tulevaisuuden autotalli


Netistä bongaamani yritys Cardok tekee hieman erilaisia autotalleja. Ratkaisulla voi joko piilottaa yhden auton pihan maisemoinnin tieltä tai vaihtoehtoisesti pysäköidä pari autoa päällekäin. Hintaa toteutukselle tulee 70-80 tuhannen euron verran, eli ihan pikkusijoituksella ei vaimon petunioille lisää tilaa tehdä, mutta kyllähän sitä aina laadusta maksaa  :)


Toteutus tulee tarpeeseen esim. jos pihaan ei mahdu molempien CLS mersujen lisäksi molemmat Bentleyt kuten alla olevissa kuvissa.



Lisätiedot firman nettisivuilta www.cardok.co.uk

Mielenkiintoinen ajoneuvoyhdistelmä

Käytiin Skoda Yetiä koeajettaessa kahvilla Vuosaaren satamassa ja ABC:n pihalla tuli vastaan mielenkiintoinen ajoneuvoyhdistelmä jota poliisitkin olivat ihmettelemässä. Jonkinlainen tuontiprojekti oli kenties menossa kun sekä vetoauto, traileri että kaikki NELJÄ kyydissä olevaa autoa olivat brittikilvissä.


Jonkinmoista mielikuvitusta oli lastattaessa käytetty. Ensimmäinen kyydissä oleva auto oli saatu vetoauton lavalle ja oli varmaan milleistä kiinni ettei yhdistelmää käännettäessä sen ja seuraavan auton takapäät osuneet yhteen.


Myös viimeisen auton asettelua oltiin taidettu miettiä hieman pidempään   :)


Skoda Yeti koeajo


Tämän viikonlopun koeajettu auto on Skodan katumaasturi Yeti. Kiinnostuin aikoinaan Skoda Yetistä kun näin sellaisen lätkän MM-kisojen tv-lähetyksessä vuonna 2009. Koeajoauto on varustettu 1.2 litraisella turbomoottorilla sekä 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Syy tähän ydistelmään on mielenkiinto siitä miten 1.2 litrainen moottori riittää keskikokoisen auton liikuttamiseen, vieläpä automaattivaihteistoon yhdistettynä. Kyseisen mallin (1.2TSI + DSG) lähtöhinta on 24.000 euroa.


Kun Skodaan istuu sisään huomaa sisustassa sekä hallintalaitteissa yhtäläisyyden Volkswageneihin. Ohjainlaitteet ratinympäristössä sekä keskikonsolissa ovat hyvinkin vastaavat ja samoissa paikoissa kuin esim. itselläni aiemmin olleessa 2008 mallin Scirocossa oli. Istumakorkeus on miellyttävä, autoon on helppo nousta istumaan ja näkyvyys on heti parempi kuin vastaavan kokoluokan normaalikorkuisissa autoissa. Tyttöystävältäni tuli tähän vielä kommentti että naisen näkökulmasta tuo korkeampi istuimen sijainti helpottaa autoon nousua esim korkokengät jalassa. Sporttisempaan autoon on kuulemma huomattavasti ikävempää mennä sisään korkkarit jalassa. Pieni miinus täytyy laittaa melko paksusta kynnyskotelosta, eli varsinkin lyhyemmän henkilön on vaikea nousta autoon likaamatta housunlahkeitaan kynnyskoteloon.


Sisätilat ovat tilavat ja etupenkillä saa hyvän ajoasennon helposti. Jos kuljettaja on pidempi niin silloin takapenkin jalkatila jää melko olemattomaksi. Korkeutta autossa riittää varmasti, eli siitä ei tule puutetta. Takaluukku on kohtuullisen tilava, mutta korkea kynnys on ongelmallinen tavaroita lastattaessa tai purkaessa. Takapenkit saa kaadettua yksi kerrallaan sekä myös irroitettua yksitellen. Tämä tuo hyvin muuteltavuutta tavaratilaan.


Auto on ajoltaan miellyttävä. Pieni moottori jaksaa normaalissa ajossa yllättävän hienosti ja DSG-laatikko toimii kuin unelma. Jos moottorin ääntä ei kuulisi niin vaihtoja ei edes huomaisi sillä menossa ei huomaa minkäänlaista nykäsyä kun vaihteet vaihtuvat. Ripeämmässä kiihdytyksessä moottorin kierrokset nousevat ja tällöin moottorin ääni on rasittavan "huutava". Kiihtyvyys riittää täysin normaaliin liikennevirtaan mukaan pääsemiseksi. Vaihteisto toimii hienosti reippaammallakin ajolla D-asennossa jonka lisäksi S-asennossa vaihdot tapahtuvat ylempänä ja meno on sporttisempaa, jos sitä sanaa voidaan käyttää 105 hevosvoimaisen auton kanssa.


Ohjaus on kevyt mutta kuitenkin kohtalaisen tunnokas. Nopeammassa ajossa auton rajat löytyy äkkiä, mutta jos ottaa huomioon auton korkeuden ja maavaran niin siihen nähden ajettavuus on kohtalainen suuremmissakin nopeuksissa. Alusta on ikävästi melko pintakova kuten aiemmin ajetussa Nissan Jukessa ja esim. mukulakivillä ajaessa kolina on melko huomattava. Kokonaisuus on sopiva päivittäiseen työmatka-ajoon ja kaupungissa pyörittelyyn. Koeajolenkin keskikulutus jäi 6 litraan, eli varsin kohtuullisella tasolla on auton kulutus. Ainoa selkeämmin huomattava miinus oli tuulilasinpyyhkijöiden toiminta. Automatiikka tuntui toimivan vähän miten sattuu ja yleensä pyyhkimet pyyhkivät jatkuvasti vaikka vettä tulikin vain tihuttaen. Pyyhkijöiden ääni oli myös todella kova ja kolahdus kuului molemmissa ääriasennoissa. Tuota kolinaa ei mielellään kuuntelisi vaikka Helsinki-Kuusamo väliä.


Koeajetun auton tiedot:

Moottorin tilavuus  1197 cm3 / 1.2 l
Moottorin teho  77 kW / 105 hv / 175 nm
Sylintereitä  4
Vaihteistotyyppi Automaatti 7v DSG
Vetotapa  Etuveto
Huippunopeus  175 km/h
Kiihtyvyys (0-100)  11,8 s
CO-päästöt  149 g/km
Polttoainetyyppi  Bensiini
Polttoainesäiliö  60 l
EU-kulutus (kaupunki)  9,6 l/100 km
EU-kulutus (maantie)  5,6 l/100 km
EU-kulutus (yhdistetty)  6,4 l/100 km
Renkaat  225 / 50 / W

tiistai 26. lokakuuta 2010

SEMA Show 2010

SEMA Show on vuosittain järjestettävä autoalan ammattilaisten messu joka keskittyy jälkimarkkinaosien sekä palveluiden esittelyyn. Kyseessä on ammattilaismessu, joka tarkoittaa että sinne ei myydä lippuja vaan lippu pitää "anoa" alalla toimivan yrityksen nimissä. Messuilla on nähtävillä maailman hienoimpia autoja sekä autoalan kuuluisuuksia.

Messut järjestetään Las Vegasin messukeskuksessa jonne tänäkin vuonna odotetaan kymmeniä tuhansia alan ammattilaisia tutustumaan uusiin tuotteisiin sekä luomaan kontaktiverkostojaan.

Autoilijan maailma lähtee myös tutustumaan SEMA:aan ja blogista voitte lukea tuoreet SEMA kuulumiset sekä nähdä kuvagalleriat tapahtumasta. Reissun aikana raporttia myös muista autoalan tuulista mitä kohdalle osuu.

maanantai 25. lokakuuta 2010

Volkswagen Golf R koeajo


Lähdettiin kaverin kanssa hakemaan Golfia koeajoon ja arvuuteltiin koeajoauton väriä. Kaveri manasi mustan nimeen kun taas minä ehdin toivomaan tuota R32 mallistakin tuttua sinistä joka sopii mielestäni erittäin hyvin sporttiseen Golfiin. Suu kääntyi hymyyn kun autoliikkeen pihassa odotteli sininen ärrä koeajopilottejaan.


Autoon istuessa löytyy kaikki Golfista sekä muista VW konsernin autoista tutut mittaristot, radio, hallintalaitteet ym. Kaikki perusasiat olivat siis jo sitä kautta kunnossa. Penkki oli tyköistuva ja sivuttaistuki varsin mainio. Myös reisituki oli hyvä ja ajoasento tuntui heti alkuun mukavalta. Autossa toki istuttiin alempana kuin normigolffissa, muttei kuitenkaan aivan maan rajassa.


Ensimmäinen kiihdytys liikennevaloista kertoo sen mitä numerot antoivat odottaa, alla on nopein Golf mitä Volkkarin tehdas on linjoiltaan ulos työntänyt. Auto kiihtyy erittäin vaivattomasti ja moottori laulaa kauniisti ylös saakka pienen vihellyksen säestäessä vaihtoja. Jos vaihteiston jätti D-asentoon oli meno liikenteen mukana todella mukavaa ja vaivatonta, laatikko vaihtoi isompaa vaihdetta jo matalilla kierroksilla eikä tuossa kohtaa tunnu mitään epämukavuutta joka johtuisi liiallisesta "sporttisuudesta".


Kun laatikon vaihtaa S-asentoon, nousee peruskierrokset huomattavasti ja vaihteisto pitää moottoria kokoajan tehoalueella jolloin milloin tahansa kaasua painaessa auto sinkoaa eteenpäin ripeään kiihdytykseen. Paras kohta vaihteistossa on kuitenkin se kun pääsee itse vaihtamaan vaihteita ratin takana olevista levyistä. Kaasupoljin lattiassa ajaessakin voi isompaa tiputella vaivattomasti levystä painamalla ja uusi vaihde kytkeytyy välittömästi sisään, ainoa vaihtoa seuraava asia on pieni "poksahdus" putkistosta. Tämä jos mikään tuo sitä kuuluisaa ajamisen tunnetta!


Auto vetää nätisti isommissakin nopeuksissa ja alusta on omiaan nopeeseen ajoon. Märällä asvaltilla saa pientä nelipyöräsutimista aikaan ja ajonvakauttimen poistolla saa sutimisen eston pois. Kuitenkin kun mutkaan ajaa kovaa kaasupohjassa ja auton pito irtoaa, huomaa että jotain ajonvakauttimesta jää päälle koska auto suoristaa itsensä ja päättää luiston. Ainakaan itse en löytänyt kohtaa josta tuon ajohallinnan olisi saanut kokonaan pois päältä.


Ajaminen on todella nautinnollista eikä missään kohtaa tekisi mieli kääntää takaisin kotiin päin. Auto on erittäin onnistunut paketti sivistyneisyyttä, sporttisuutta, ajettavuutta ja puhdasta tehoa. Oikeastaan ainoa negatiivinen asia mitä tulee mieleen on suomen nopeusrajoitusten totaalinen riittämättömyys tämän laitteen kanssa, juuri kun hupi alkaa niin ollaankin jo kattorajoituksen lukemissa ja pitää alkaa himmaamaan. Golf R:ää olisi joskus mukava kokeilla rataympäristössä jolloin pääsisi testaamaan sen rajoja todenteolla. Joku voi kysyä että voiko Golf olla 55.000 euron arvoinen, minä sanon että jos on varaa sijoittaa autoon tuon verran niin Golf R on hyvinkin tuon rahan arvoinen. Ei mitään täysin uutta, mutta erittäin onnistunut paketti hauskuutta.


Koeajetun auton tiedot:
Moottorin tilavuus  1984 cm3 / 2.0 l
Moottorin teho  199 kW / 271 hv / 350 nm
Sylintereitä  4
Vaihteistotyyppi Automaatti 6v DSG
Vetotapa  Neliveto
Huippunopeus  250 km/h
Kiihtyvyys (0-100)  5,5 s
CO-päästöt  195 g/km
Polttoainetyyppi  Bensiini
Polttoainesäiliö  55 l
EU-kulutus (kaupunki)  11,2 l/100 km
EU-kulutus (maantie)  6,8 l/100 km
EU-kulutus (yhdistetty)  8,4 l/100 km
Renkaat  225 / 40 / Y

EcoRun - erilaista autokilpailua

Latvian FIA NEZ kokouksessa tapasin muiden maiden autourheiluihmisten ohella myös uusia tuttavuuksia suomesta eri lajien parista. Yksi mukava tuttavuus oli Jaakko Riikonen joka toimii aktiivisesti taloudellisuusajon ja AL-sportin EcoRunin parissa. Viikonlopun mittaan juteltiin eri lajeista ja pääsin kuulemaan myös mikä taloudellisuusajossa on tarkoituksena ja mistä siellä kilpaillaan. Kilpailu kuulosti aika mielenkiintoiselta kaikkine alku- ja lopputankkauksineen, punnituksineen sekä pysäytyksineen.

Kiinnostuin sen verran että tutkin EcoRun sivut sekä Autoliiton EcoRun sivut selvittääkseni missä kilpailuja oli tänä vuonna ja mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Ensi vuodesta ei vielä ole kilpailuja julkaistu, mutta ajatus heräsi että voisi ensi vuonna käydä yhden kilpailun kokeilemassa, kunhan vaan jostain löytyy sen verran bensa- (tai diesel) pihi auto että voi jotain tuloksiakin saada aikaan.

Tesla Roadster EcoRun kilpailussa. Kuva autoliiton sivuilta.

lauantai 23. lokakuuta 2010

Nissan Juke koeajo


Kävin tänään koeajamassa Nissanin crossover uutuuden Juken. Testiauto oli väriltään tumma hopea joka näytti sopivan Jukeen varsin hyvin. Myyjä tuli näyttämään auton sisältä pari toimintoa joista päällimmäisenä auton mukautuvat ajoprofiilit, Normal joka painottuu alavääntöön ja ajomukavuuteen normaalin liikenteen mukana, Eco joka tähtää polttoaineen kulutuksen pienentämiseen ja Sport joka nimensä mukaan keskittyy maksimitehon ympärille. Myyjä vielä lupasi että nappeja painamalla eron huomaa varmasti.


Ei muutakuin kuskin paikalle ja hakemaan hyvää ajoasentoa. Penkin sai säädettyä sopivan alas jolloin ajoasento oli mukavan matala ja jalat sopivassa kulmassa polkimille. Ratin korkeussäätö löytyy, mutta etäisyyssäätöä ei ikävä kyllä ollut ja tästä syystä ratti oli omaan mieltymykseen nähden hieman turhan kaukana kun penkki oli sopivalla etäisyydellä jalkojen suhteen.


Auto käyntiin ja matkaan. Ensimmäinen huomio on että kohtalaisen pieni (Ford Fiestan ja Focuksen väliin mitoiltaan jäävä) auto ei todellakaan tunnu pieneltä sisältä päin. Tunnelma on kuin kokoluokkaa isommassa autossa. Hallintalaitteet löytyvät helposti ja ajaminen lähtee mukavasti käyntiin. Ensimmäinen reippaampi kiihdytys liikennevaloista kertoo että tehoja löytyy tarpeeksi, tuo 190 hevosvoimaa liikuttaa autoa varsin ketterästi. Kun lähden kiihdyttämään täyskaasulla moottoritienramppia pitkin huomaa että tehokas etuveto ja märkä asvaltti eivät sovi yhteen ainakaan Juken kohdalla. Ensin auto puskee hieman, sen jälkeen koittaa takapää luistaa ja sitten ajonhallinta ottaa tilanteen haltuun ja suoristaa auton väkisin. Tylsää.


Liikennevirran mukana ajaessa auto on erittäin mukava. Ajomelu on miellyttävällä tasolla ja pienet kiihdytykset onnistuvat vaikka kuutosvaihteella. Kun saavuttiin sitten lähemmäs Helsingin keskustaa ja päästiin ruoholahdenkadun tietöihin ajattelin että nyt pääsee kaupunkimaasturi oikeuksiinsa. Tässä kohtaa huomasi että Juken alusta on hieman pintakova ja asvaltin möykyt iskevät kyllä istumalihaksiin saakka.

Ajan pienen lenkin läpi kaupungin, käyn Sompasaaressa ottamassa kuvat ja lähden takaisin Espooseen päin. Takaisintulomatkalla testaan noita auton eri "ajomoodeja" ja niistä kyllä huomaa että jotain oikeasti tapahtuu myös konehuoneen puolella. Lisäksi ajotietokone näyttää Normal asennossa "vääntömittaria", Eco asennossa ajon taloudellisuutta sekä Sport asennossa  moottorin ahtopaineita (joskaan asteikkoa siinä ei näy). Näiden lisäksi näkyviin saa myös tietyssä määrin hilpeyttä herättävän G-voima mittarin josta näkee kiihtyvyyden, hidastuvuuden sekä sivuttaiskiihtyvyydet. Ei oikein istu auton henkeen tuo, mutta kai se jollekin ostajakandidaatille tulee sitten tarpeeseen.



Kokonaisuutena Nissan Juke on varsin toimiva paketti. Alusta ei aivan yllä sille tasolle että tuo moottorin 190 hevosvoimaa välittyisi tiehen asti käyttökelpoisena ja tästä syystä katsoisin tuon tehokkaimman mallin yhteyteen nelivetoa joka toisi muutenkin tietynlaista tarkoituksenmukaisuutta tuolle "wannabe maasturille". Auto liikkuu hienosti ja tuntuu varsin laadukkaalta. Sisätilat ovat hyvät, joskin takapenkille on turha koittaa sovittaa aikuista miestä, polvet ovat erittäin pienessä tilassa ja pää ottaa kattoon vaikka asentoa hakee millaiseksi tahansa.


Auton muotoilukieli on varsin omalaatuinen ja pienen totuttelun jälkeen siitä löytää jopa ihan hienoja muotoja. Sisälle on myöskin tuotu jotain uusia mutta tuttuja linjoja, esim vaihdekepin ympäryksestä tulee mieleen moottoripyörän bensatankki. Hintaansa nähden Juke on varsin mielenkiintoinen laite jos haluaa jotain uutta perus Corolla/Focus linjan kulkupeleillä.


Jos sitten tarkemmin aletaan miettimään niin myös Nissan Juke (kuten moni muukin "crossover") herättää hieman ristiriitaisia ajatuksia näistä "katumaastureista". Ne kun ovat pääosin varsin mukavia laitteita korkean istumakorkeuden ja paremman näkökenttänsä ansiosta, mutta samalla herää väkisin kysymys että mikä on koko kompromissin idea? Tehokas etuvetoinen "maasturi", jossa on sen verran kovat jouset että kolisee töyssyissä, muttei kuitenkaan onnistu välittämään pitoa tiehen. Tuleekin mieleen että onko yhdyssanassa piilomerkityksenä kaksijakoinen ajatus jossa puoli katuMAASTURI tarkoittaa ettei kyseessä ole hyvä katuauto ja KATUmaasturi ettei kyseessä ole hyvä maasturi?

Kokemus oli kuitenkin positiivinen ja jos etsit erilaista autoa niin suosittelen lämpimästi että käyt koeajamassa Juken. Toki sillä ehdolla että muotokieli herättää ollenkaan.



Koeajetun auton tiedot:

Moottorin tilavuus 1618 cm3 / 1.6 l
Moottorin teho  140 kW / 190 hv / 240 nm
Sylintereitä  4
Vaihteistotyyppi Manuaali 6v
Vetotapa  Etuveto
Huippunopeus  215 km/h
Kiihtyvyys (0-100)  8,0 s
CO-päästöt  159 g/km
Polttoainetyyppi  Bensiini
Polttoainesäiliö  46 l
EU-kulutus (kaupunki)  9,1 l/100 km
EU-kulutus (maantie)  5,5 l/100 km
EU-kulutus (yhdistetty)  6,9 l/100 km
Renkaat  215 / 55 / V

torstai 21. lokakuuta 2010

Uusi Volkswagen Golf R koeajoon

Tulevalle maanantaille tarjoutui mukava koeajo kun VW-myyjä tarjosi kaverille uutta Golf R mallia testattavaksi. Vaikka VW:t eivät aivan niin lähellä omaa sydäntä ole yleensä olleet (tosin käytössäni puoli vuotta ollut vm 2008 Scirocco oli kyllä erittäin miellyttävä laite), niin tämä R malli kuuluu kyllä ehdottomasti testattavien listoille.

Golf R jatkaa Golfin huippumallien sarjaa tullen edellisen Golf R32:sen tilalle. Suurimpana teknisenä muutoksena tuo vapaastihengittävän 3,2 litraisen V6 moottorin vaihtuminen turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. 270 hevosvoiman tehollaan uusi ärrä on myös Golf malliston kaikkien aikojen tehokkain ja nelivetoisen voimansiirron sekä uuden mallin yli 50kg keventyneen painon johdosta myös nopein (0-100km/h 5,7sek).

Yksi asia mitä itse uskon jääväni kaipaamaan vanhasta on R32 mallin upeat äänet. Golf R32 kun on mielestäni kenties vakiokuntoisena parhaalta kuulostava "kansanauto".

maanantai 18. lokakuuta 2010

Nissan Juke

Kauppakeskus Forumissa Helsingissä on kahvila Soffassa neljän viikon ajan Nissan Juke point jossa esillä Nissanin uusi pikku-crossover Juke. Kahvikupillisen ohessa tuli saatua ensikosketus uutuuteen ja täytyy todeta että kuvien perusteella jopa hieman rumaksi luonnehtimani auto olikin luonnossa huomattavasti paremman näköinen. Ensiajatuksen perusteella jopa hieman mielenkiintoa herättävä.

Nissan Juke on vain hieman yli neljän metrin kokonaismitallaan markkinoiden pienin katumaasturi. Moottorivaihtoehtoja on kolme 1.6 litrainen vapaastihengittävä bensiinimoottori, 1,6 litrainen bensaturbo sekä 1,5 litrainen turbodiesel. Autoa saa sekä etu- että nelivetoisena ja manuaali- sekä automaattivaihteistolla.

Koeajan tästä valikoimasta tuon 190 hevosvoimaisen mallin (bensaturbo), etuvetoisena ja manuaalivaihteilla tulevana viikonloppuna ja kerron sitten lisää kokemuksia autosta.

Lisätietoja autosta Nissanin sivuilta.

sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Googleautoja

Viikonloppu meni Riikassa FIA NEZ kokouksessa ja tuli bongattua hotellin parkkipaikalta reilu tusina mustia Opel Astroja joissa "tötteröt" katolla. Kyseessä Googlen Street View kuvausautot, eli kohta on varmaankin tarjolla street view materiaalia myös Riikan kauniista kaupungista ja muusta Latviasta.

Nopean etsinnän perusteella samoja Astroja on kuvattu useasti ympäri eurooppaa, saattaa olla hyvät lukemat Opeleiden mittareissa  :)

perjantai 15. lokakuuta 2010

Autoilijan maailmasta

Blogin avaus..

Olen 29 vuotias mies pääkaupunkiseudulta ja olen harrastellut autojen parissa enemmän tai vähemmän koko aikuisikäni. Ostin ensimmäisen autoni hieman ennen ajokortin saamista ja siitä eteenpäin pihassa on aina ollut joku oma tai työsuhdekulkine jolla on liikuttu paikasta toiseen. Osa on ollut enemmänkin perille pääsyä varten kun taas osa puhtaasti sitä itse matkaa varten.

Autoja on ollut 1.3 litraisesta Toyota Yariksesta aina useampi sataa hevosvoimaisiin sportteihin saakka ja kaikkea tuolta väliltä. Nuorempana sitä jaksoi ajella harrasteautoilla läpi vuoden, mutta iän myötä ajattelumaailma on muuttunut enemmän käyttöauto/harrasteauto linjalle jossa molempia käyttötarkoituksia varten löytyy eri laitteet.

Omaan autokilpailutaustaa kuljettajana parilta vuodelta ja toimihenkilönä neljältä vuodelta. Laji jonka parissa olen toiminut on nimeltään drifting (tullaan tutustumaan paremmin tulevissa posteissa) ja tahdon ainakin uskoa että olen päässyt jättämään oman jälkeni lajin harrastukseen suomessa ja lähimaissa omalla toiminnallani. Tällä hetkellä toimin jäsenenä AKK:n drifting-lajiryhmässä sekä puheenjohtajana FIA NEZ drifting-lajiryhmässä.

Olen kirjoittanut muutamia artikkeleita suomalaisiin harrasteautoilusta kertoviin lehtiin sekä tuottanut sisältöä myös muihin painettuihin sekä Internetissä julkaistuihin teoksiin.

Ajatus blogin aloittamisesta on hautunut jo pidempään, mutta näköjään vaati rauhallisen perjantai-iltapäivän kotona viikonlopun reissuun valmistautuessa jotta vihdoin pääsin ajatuksesta toteutukseen.

Ideana Autoilijan maailma blogissa on käsitellä autoihin ja itse autoiluun liittyviä asioita ja ilmiötä. Tulen kirjoittamaan koeajoraportteja uusista autoista sekä myös kiinnostavista käytetyistä autoista aina autoklassikoista kilpa-autoihin. Tulen poimimaan myös maailman autouutisista parhaita paloja sekä kertomaan sekä kotimaisista että ulkomaisista autotapahtumista joissa vierailen.

Toivotan Sinut tervetulleeksi seuraamaan minun Autoilijan maailmaani.

Parhain terveisin,
Jore Tikkanen

Italian matkalta, bloggaaja ja Fiat 500